Hur förena en nutida tolkning av en sopranstämma med en föråldrad kvinno- och mansbild inom operavärlden?

39 min

I första programmet medverkar den lyrisk-dramatiska sopranen Gitta-Maria Sjöberg och mezzosopranen Malena Ernman.

Gitta-Maria Sjöberg sjöng huvudrollen som den kärlekstörstande och lidande Katerina Ismajlova i Sjostakovitj’ Lady Macbeth från Mzensk som hade premiär vid Göteborgsoperan 2012. Den uppsättningen var startskottet för debatten om operasexismen i Sverige. Nu kommer Gitta-Maria Sjöberg för första gången till själv tals i den här debatten. Hon blir inte provocerad av att kvinnor många gånger dör i operorna:

– Varför offrar sig till exempel den unga slavinnan Liu i Turandot och tar livet av sig när hon älskar prinsen Calaf så mycket? Jag går in i rollen för att förstå kvinnan. Kanske beror det på att jag hade en uppväxt där kampen mellan liv och död var min ständige ledsagare. Min mamma var judinna och den enda överlevande i sin släkt. Jag vet att mamma skulle offrat livet för oss barn om det var nödvändigt.

– Min moster följde sina fem barn som gasades ihjäl i koncentrationslägret. Morfar, mormor och mina bröder mördades. Mamma kom utmärglad till Sverige med de vita bussarna. Hon hade en enda klänning som hon tvättade på kvällen och hängde på tork inför morgondagen.

I programmet hör vi Gitta-Maria Sjöbergs skakande berättelse om sin mammas öde.

Gitta-Maria Sjöberg föddes i Sjuntorp, nära Trollhättan. Hon debuterade som Mimi i La bohème redan när hon gick på Operakademin i Köpenhamn 1987. 1988 fick Gitta-Maria Sjöberg Birgit-Nilsson-stipendiet. Kritikerna hyllade henne för ”röstens klangfärger, innerligheten och förståelsen av de komplexa karaktärerna och situationerna”. Sedan dess har Gitta-Maria Sjöberg sjungit vid operahus i Europa, USA, Sydamerika och Asien. I januari 2013 firade Gitta-Maria Sjöberg sitt 25-årsjubileum vid den danska operan i Köpenhamn. Hon har blivit dekorerad med Dannebrog-orden av första graden av drottning Margrethe II.

Gitta-Maria Sjöbergs hemsida:

http://www.gittamaria.com

Gitta-Maria Sjöbergs jubileumskonsert, januari 2013:

http://kglteater.dk/det-sker/forestillinger/sason-2012-2013/opera/jubilaumskoncert

Mezzosopranen och hovsångerskan Malena Ernman känner många svenskar som melodifestivalvinnaren 2009, med låten La Voix, rösten. Malena älskar att sjunga barockmusik och mycket Händel har det blivit, liksom Mozart. Och en hel del annat.

Så här beskriver Malenas kollega, mezzosopranen Anne Sofie von Otter henne: ”Malena är ett unikum, jag känner ingen sångare som påminner det allra minsta om henne. Med åren har hon övat upp sin rösts förmåga till vad som är mänskligt möjligt vad snabbhet och omfång beträffar.”

Malena Ernman började som körsångerska, bl a i Radiokören i Stockholm. Hon studerade vid Musikhögskolan och vid Operahögskolan i Stockholm. Dessutom på Musikkonservatoriet i Orléans. Hennes genombrott kom 1998 då hon tolkade Kaja i Sven-David Sandströms opera Staden och Rosina i Barberaren i Sevilla på Stockholmsoperan.

Malena Ernman har spelat/sjungit många män i operor:

– Mansroller är mycket roligare att sjunga! Män skrev operorna och tonsatte dem. Män har makt genom att vara prinsar, kungar, diktatorer, pappor och älskare. Män styr handlingen och situationen medan damen sitter och ylar i något fönster och utstöter höga svåra toner. ;-)

– Som ung blond naiv skandinaviska åkte jag ner till Europas scener och fick en chock. Män med makt tog för givet att jag skulle vara söt och hålla tyst. Jag hotades med mentala örfilar som: "Skaffar du barn förlorar du din karriär”. Jag borde vara singel och tillgänglig….

I TCO-pamfletten ”Bryt Tystnaden- en handbok om sexuella trakasserier” säger Malena Ernman:

”Operahusen ska vara p å en piedestal. Feminism passar inte in i den miljön. När skattepengar finansierar en så antifeministisk verksamhet tycker jag det blir problematiskt. Det får följder som både går ut över individen och det konstnärliga klimatet.”

Malena Ernmans hemsida:

http://www.malenaernman.com

Malena Ernman Blixten&co:

http://www.blixten.se/musik/malena-ernman

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.03
    Malena Ernman Gustaf Sjökvist Stockholm Sinfonietta Gustaf Sjökvists Kammarkör - Carmen
    Kompositör: Bizet
    Bolag: King Island Roxystars Recordings Ab
  • 12.20
    Gitta-Maria Sjöberg, Matthias Aeschbacher, Odense Symfoniorkester - Un Ballo In Maschera: Akt 2, "Ecco L'Orrido Campo...Ma Dall'Arido Stelo Divulsa"
    Album: Verdi & Puccini Arias
    Kompositör: Giuseppe Verdi
    Bolag: DANACORD
  • 12.31
    Gitta Maria Sjöberg Göteborgsoperans Kör Och Orkester - Lady Macbeth Från Mzensk Zjärje Bionak
    Kompositör: Sjostakovitj
  • 12.33
    Gitta-Maria Sjöberg, Matthias Aeschbacher, Odense Symfoniorkester - Aida: Akt 1, Scen 1, "Ritorna Vincitor"
    Album: Verdi & Puccini Arias
    Kompositör: Giuseppe Verdi
    Bolag: DANACORD
  • 12.37
    Malena Ernman, Alberto Hold-Garrido, Stockholm Sinfonietta - Il Barbiere Di Siviglia: Nr 7 (5), Akt 1, "Una Voce Poco Fa"
    Album: La Voix Du Nord
    Kompositör: Gioacchino Rossini
    Bolag: ROXY RECORDINGS
  • 12.44
    Malena Ernman, Mats Bergström - Le Nozze Di Figaro: Nr 6, Akt 1, "Non So Piu"
    Album: My Love
    Kompositör: Wolfgang Amadeus Mozart
    Bolag: BIS
  • 12.52
    Malena Ernman Gustaf Sjökvist Stockholm Sinfonietta Gustaf Sjökvists Kammarkör - Norma Casta Diva
    Kompositör: Vincenzo Bellini
    Bolag: King Island Roxystars Recordings Ab
  • 12.58
    Kazushi Ono, Kerstin Avemo, Malena Ernman, Garry Magee, Théatre De La Monnaie (Bryssel): Kammarorkester - Julie
    Album: Julie
    Kompositör: Philippe Boesmans
    Bolag: CYPRES
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".