Münchenmöten och fjärilsfladder – om kontrafaktisk historia

24 min

Vad hade hänt om Hitler förvägrats Sudetområdet 1938? Om Caesar inte korsat Rubicon och Kina upptäckt Amerika före Columbus? Stian Nordengen Christensen har som en av få forskare intresserat sig för så kallad kontrafaktisk historia - historien om det som kunde ha hänt. - Det handlar om att förstå hur svårt det egentligen är att lära av historien, menar han, och hoppas att hans avhandling skall hjälpa till att föra in en smutskastad teori i det akademiska finrummet. Vetenskapsradion Historia besöker också dataspelsföretaget Paradox i Stockholm för att ta reda på varför kontrafaktisk historia attraherar datorspelskonsumenter. I spelens värld handlar det om att styra ett historiskt rike genom seklerna men där det finns stora möjligheter att omforma historien efter sina egna idéer. - Behållningen i våra spel är att man får ändra på historien och göra lite som man vill med den, säger Henrik Fåhraeus, speldesigner. Programledare är Tobias Svanelid. Nedan följer en lista på böcker och spel på kontrafaktiskt tema: Virtual History av Niall Ferguson Ödets fingrar av Alf Henrikson Attentatet i Pålsjö skog av Hans Alfredson What if-serien av Robert Cowley Mannen i det höga slottet av Philip K Dick Konspirationen mot Amerika av Philip Roth Faderland av Robert Harris Civilization-serien av Firaxis Europa Universalis av Paradox Victoria av Paradox Hearts of Iron av Paradox Total War-serien av Creative Assembly

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".