Nu rullar bränslecellsbilen ut från fabrikerna

20 min

I slutet av februari rullade några av världens första serietillverkade bränslecellsbilar av löpande bandet i Korea. Det finns de som menar att den vätgasdrivna bränslecellsbilen är den optimala miljöbilen, eftersom den bara ger vattenånga som avgas. Det förutsätter att vätgasen produceras med hjälp av förnybar el - helst sol- eller vindel.

Hittills har de bilar som tillverkats i små serier varit orimligt dyra, men det kan ändras snart. Bränslecellstekniken har tagit stora kliv framåt på senare år och flera stora biltillverkare planerar att starta serieproduktion av bränslecellsbilar inom de närmaste tre åren.

Några har redan rullat ut från det löpande bandet i Korea. Ett par av dem är nu på väg med båt till Malmö där de ska börja köras i månadsskiftet april/maj. Samtidigt får Köpenhamn 15 stycken bilar.

Bränslecellsbilen är egentligen en elbil som kompletterats med en bränslecell. På så vis får bränslecellsbilen lång räckvidd – mellan 40 och 60 mil – och blir därför ett starkt alternativ till den klassiska elbilen.

I Norge finns redan flera testbilar i reguljär drift. Frilansjournalisten Marie Granmar åkte dit och provkörde.

Medverkande:

Marius Bornstein, teknisk rådgivare hos miljöorganisationen Zero.

Thomas B Johansson, professor emeritus i energisystem från Lunds universitet och regeringens utredare av hur Sverige kan få en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030.

Steinar Nygård, hos Mercedes generalagent i Oslo.

Björn Aronsson, verksamhetsledare för Vätgas Sverige.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".