Journalister som varumärken och sista konkurrensorten

35 min

Står journalisterna ivägen för journalistiken? Journalister, journalister, journalister - mediepersonligheter finns i dag överallt och hela tiden. Sedan Facebook, twitter och instagram gjorde sitt genombrott har medierna intimiserats, säger forskarna. Och det är inte bara de vanliga kändisarna som vi blivit mer intima med. Även journalisterna låter oss i dag få veta allt om sina liv. Trenden har också nått samhällsjournalistiken där vi ser politikreportrar twittra om semestern och grävreportrar som berättar vad det blir till middag. Men frågan är vad som händer när journalisterna själva tar allt mer plats - får journalistiken nåt utrymme, där i skuggan av alla personligheter? Reportrar Katarina Andersson och Johan Cedersjö Sista staden med verklig tidningskonkurrens Karlstad i Värmland är idag Sveriges enda ort där två oberoende tidningar fortfarande kommer ut fem dagar i veckan och konkurrerar publicistiskt, kommersiellt - och politiskt. Har just de värmländska tidningarna hittat en magisk dryck som gör att de kan motstå tidningskrisen? Vår reporter Paul Frigyes har besökt Karlstad. Aldrig mer - nu ska radion MOTVERKA folkmord Den här veckan är det precis 19 år sedan radiosändningar i rwandiska stationen RTLM användes för att piska igång folkmordet mot tutsier med en förförisk blandning av musik, humor och hat. Men radio kan också användas för att bygga demokrati. I både Rwanda och grannlandet Demokratiska republiken Kongo drivs med pengar från bistånd och FN-systemet projekt för att få medier att spela en positiv roll. Reportrarna Peter Bjurbo och Marcus Hansson reste ut för att berätta om detta.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".