Radiokören i Italien: Skapelsen av Haydn

Här finns inget ljud

I kvällens P2 Live får vi höra Radiokören, tillsammans med den italienska radions symfoniorkester under ledning av Christopher Hogwood, framföra Joseph Haydns oratorium Skapelsen, ett sent verk av denne wienklassicismens mästare. Vi får höra sopranen Bernarda Bobro som Gabriel och Eva, tenoren Jeremy Ovenden som Uriel och basen Jan Martiník som både Rafael och Adam. P2 Live fortsätter därefter med John Fernströms Concertino, Charles Ives pianotrio från 1911 med Stockholm Art Trio samt Hector Berlioz konsertuvertyr Kung Lear. Mycket nöje!

Skapelsen bygger, precis som titeln anger, på Bibelns skapelseberättelse i Gamla testamentets första Mosebok. Det är ett oratorium i tre delar som är skrivet för solister, kör och orkester och ska ha inspirerats av när Haydn, under sina besök i England, hörde den massiva kraften i Händels oratorier.

Under åren 1796-98, då Haydn arbetade med Skapelsen, var han en något äldre man och det var också under dessa år hans skrev många av sina allra största verk. Komponerandet av verket var väldigt speciellt för Haydn, som var en mycket troende man. Varje dag under skapandeprocessen ska han ha bett till Gud om hjälp med att göra Skapelseberättelsen rättvisa. Direkt efter uruppförandet som han själv dirigerade, blev han sängliggande en längre tid, troligen av utmattning.

I Skapelsens första del hör vi kaos, himlakropparnas födelse och hur den gröna jorden tar form. I oratoriets andra del skapas djuren, mannen och kvinnan och i den tredje möter vi Adam och Eva i sin idealiserade kärlek och hur de lever i harmoni med den nya världen som Gud allsmäktig har skapat. Det är den vackra delen av skapelsen som möter oss, om syndafallet hörs ingenting.  Berättelsen förs framåt av ärkeänglarna Gabriel, på sopranstämman, Uriel, tenor och Rafael, som sjunger basstämman.

Skapelsen är ett imponerande verk på många sätt. Ett av de utmärkande dragen är Haydns tonmåleri, där musiken skapar poetiska bilder av den allra första soluppgången, de stormande haven och där vi kan höra lejonen vråla och fåglarna kvittra. En mycket känd del i Skapelsen är ljusets inbrott i den inledande körsatsen som annonseras i ett dånande C-durackord – något som ska ha skapat en stor sensation på premiären 1798. 

Skapelsen uruppfördes i Wien inför en hänförd publik 1798 och blev en omedelbar succé för Haydn. Under uruppförandet krävdes det runt 30 polismän för att hålla ordning på den folkmassan som samlats och inte kunde komma in i konserthuset.

Text: Sofia Bagge

19:03-22:00 P2 Live: Skapelsen av Haydn
1. Skapelsen av Joseph Haydn. Solister: Bernarda Bobro, sopran, Jeremy Ovenden, tenor och Jan Martiník, bas. Radiokören. Italienska radions symfoniorkester. Dirigent: Christopher Hogwood. Konserter 4-5/4, Kulturcentret Lingotto, Turin. Sänds även onsdag 1/5 kl 10.30 i Klassisk förmiddag.

2. John Fernström: Concertino op 52. Solist: Susanne Hörberg, flöjt och Christina Billing, sopran. Radiokören. Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Mikko Frank. Konsert 1999, Berwaldhallen.

3. Charles Ives: Pianotrio (1911). Stockholm Art Trio. Konsert 1987, Berwaldhallen.

4. Hector Berlioz: Kung Lear, konsertuvertyr. Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Pinchas Steinberg. Konsert 1984, Berwaldhallen.

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.06
    Bernarda Bobro Sopran, Jeremy Ovenden Tenor, Jan Martin K Bas, Radiokören, Italienska Radions Symfoniorkester, Dirigent Christopher Hogwood - Skapelsen
    Kompositör: Joseph Haydn
  • 20.50
    Jean Efflam Bavouzet - Pianosonat Nr 24 D-Dur
    Kompositör: Joseph Haydn
  • 21.05
    Susanne Hörberg Flöjt, Christina Billing Sopran, Radiokören, Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Mikko Frank - Concertino Op 52.
    Kompositör: John Fernström
  • 21.16
    Stockholm Art Trio - Pianotrio (1911)
    Kompositör: Charles Ives
  • 21.43
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Pinchas Steinbe - Kung Lear, Konsertuvertyr.
    Kompositör: Hector Berlioz
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista