Modehuset Givenchy – hur Riccardo Tisci fått ett gammalt modehus att fira nya triumfer

54 min

Transsexuella modeller, punk och en läderkjol till Kanye West. Vad håller egentligen det anrika franska modehuset Givenchy på med idag? Går en strålande framtid till mötes, är svaret. Husets chefsdesigner Riccardo Tisci (1974 –) har nämligen framgångsrikt lyckats blåsa bort det damm som legat över märket och förvandlat det till ett modernt och samtida märke, på många sätt. Han använder inte bara sin makt i modevärlden till att formge kläder, utan till att försöka förändra attityder. Just nu är han extra mycket i ropet genom sitt arbete med den nya stora modeutställningen Punk: Chaos to Couture på Metropolitan Museum of Art i New York. Mer om honom och hans förvandling av märket Givenchy berättar vi i veckans STIL.

Riccardo Tisci är en av modevärldens mer medvetna designer som inte tvekar att använda sig av sin position till att få ut olika budskap om acceptans. ”Jag vet att jag kan göra kläder som ser bra ut på catwalken, men varför inte passa på att ge människor något att tänka på samtidigt?”, som han säger.  Till modehusets annonskampanj inför hösten och vintern 2010 valde han till exempel att använda sig av sin goda vän Lea T, en transsexuell modell från Brasilien. Många menade att han var på väg att göra sitt livs misstag. Men han stod på sig, och stödet blev massivt. Till och med den amerikanska tv-stjärnan Oprah Winfrey bjöd in Lea T till sin show.

Om stilar som avviker från normer vet Philip Warkander en hel del. Under fem år har han skrivit och arbetat med en avhandling, med fokus på stilar av så kallad ”queer” karaktär, under sina studier på Stockholms universitet. Förra veckan disputerade han – och blev därmed världens första doktor i modevetenskap. Honom har vi träffat.

I början av juni kommer Riccardo Tisci att tilldelas den amerikanska modebranschorganisationen CFDA:s prestigefulla internationella pris, för han är också en hejare på design. Något som man också just nu kan se om tar sig till Parisoperan för att se deras uppsättning av i Ravels Boléro.

Han har gjort de skira dräkterna av hudfärgad spets och brodyr.

I det avseendet påminner han om grundaren av huset Givenchy, Hubert de Givenchy (1927–). En man som för många är nära förknippad med Audrey Hepburn och hennes garderob. Han klädde henne både privat och professionellt. Om hur det gick till på modehuset när det begav sig då får vi också höra i programmet.

En av nycklarna till Riccardo Tiscis framgång är hans förmåga att fånga upp samtiden i sina kläder och skapa plagg som sprider sig som en löpeld.

Till sin herrkollektion hösten 2011 lanserade han till exempel en t-tröja med en stor bild på en Rottweilerhunds ansikte, som visar tänder och tunga, i vad som kan beskrivas som ett ilsket – och väldigt skräckinjagande– morrande. Det blev en dunderhit. Men hundar som bär t-tröjor, hur ska man förhålla sig till det? Mer om det får vi också höra.

Veckans gäst är Ingrid Giertz Mårtenson, VD för konsultföretaget Swedish Vision och rådgivare till en mängd mode- och kulturrelaterade organisationer.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".