Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Ett avsnitt från Medierna
35 min
Mediemotattack och textreklam i tryck
Lör 18 maj 2013 kl 11:03
Mediegranskning mötte motattack Uppdrag granskning inledde programmet i onsdags med stora anspråk: man skulle granska om "media" förenklar och eller till och med bortförklarar verkliga samhällsproblem... i det goda syftet att stå upp för människors lika värde. Med tre exempel ville man säga något om journalistiken om integrations- och flyktingpolitiken. Men den stora debatten om det här, den var redan avklarad när Uppdrag Gransknings vinjett rullade igång. Den började ett par dagar tidigare, med en klassisk motattack av en av de granskade. Vi har tittat närmare på veckans stora journaliststrid - vad var det som hände i det där bråket innan någon sett något och hur väl lyckades Uppdrag Granskning berätta sanningen, journalistiken och den goda viljan? Nu kommer textreklamen även i tidningar och tidskrifter Begreppen har varit många. Advertorials, native advertising och i veckan skrev tidningen Resumé om content marketing som det nya heta. Men allt betyder samma sak. Att journalistiken och annonserna närmar sig varandra. Medier säljer annonsutrymme som görs så att det ser ut som journalistik. Förr kallades det textreklam, nu alltså en massa olika saker på engelska. Det här har framförallt växt fram på de digitala sajterna - där det idag kan vara svårt att skilja en köpt annons från en redaktionell text. Nu är det här fenomenet med så många namn på väg att ta steget in i tryckta medier. Skolmat ska sälja Malmö i världen Lördag kväll smäller det. Final i Eurovision Song Contest. Världens största underhållningsprogram. Och under dom senaste åren har man allt oftare kunnat läsa och höra om hur viktiga stora event är för städerna som står värd. Det räknas med 1600 journalister på plats i Malmö. Johan Cedersjö åkte till Sydsveriges huvudstad, vår port mot omvärlden, för att ta reda på hur Malmö och Sverige gör för att maximera reklamvärdet när världens största direktsända underhållningsprogram sänds ikväll. Vad visas upp för de 1600 journalisterna? En hemlighet visar sig vara vegetarisk tomatsoppa.
Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Medierna
Grundlagskortet på tveksam grund hos SVT, livsfarliga... Lör 19 maj kl 11:03(35 min)

SVT Skåne ropade högt om tjänsteman som fått munkavle. Men vad stämde egentligen? Livsfarliga solråd i Aftonbladet. Nattlig sverigebevakning från andra sidan jorden hos TT i Australien.

SVT Skåne ropade högt om tjänsteman som fått munkavle. Men vad stämde egentligen? Livsfarliga solråd i Aftonbladet. Nattlig sverigebevakning från andra sidan jorden hos TT i Australien.

Tryckpress-tvivel när nazistdom friar förbrytar-plakat,.. Lör 12 maj kl 11:03(35 min)

Nazistdomen som visar på juridiska krumbukter i tryckfrihetsförordningen. Sverigedemokraternas vallåt fick högsta betyg av TV4:s Marcus Oscarsson. Ny tro på kommentarsfälten när anonymiteten skrotas.

Nazistdomen som visar på juridiska krumbukter i tryckfrihetsförordningen. Sverigedemokraternas vallåt fick högsta betyg av TV4:s Marcus Oscarsson. Ny tro på kommentarsfälten när anonymiteten skrotas.

Anonyma källor – ökande problem eller nödvändig... Lör 05 maj kl 11:04(35 min)

Reportage om Svenska Dagbladets publicering om att kronprinsessan Victoria ofredats av "Kulturprofilen". Samtal i studion om användandet av anonyma källor med Peter Wolodarski och Anne Lagercrantz.

Reportage om Svenska Dagbladets publicering om att kronprinsessan Victoria ofredats av "Kulturprofilen". Samtal i studion om användandet av anonyma källor med Peter Wolodarski och Anne Lagercrantz.

Faktiskt – delvis kritiserat, TT:s valkompass... Lör 28 apr kl 11:03(35 min)

I veckan lanserades sajten för faktagranskning, Faktiskt. Direkt möttes formatet av kritik. Hur öppna bör medier vara med hur valkompasser fungerar? Är mediehusen redo för GDPR?

I veckan lanserades sajten för faktagranskning, Faktiskt. Direkt möttes formatet av kritik. Hur öppna bör medier vara med hur valkompasser fungerar? Är mediehusen redo för GDPR?

Spelbolagsberoende sportjournalister, kritik... Lör 21 apr kl 11:03(35 min)

Patrick Ekwall, Jennifer Wegerup, Gusten Dahlin: Allt fler sportprofiler köps av spelbolag. Kritik mot SVT Agendas rapportering om Försäkringskassan. Ignorerad felmarginal i statistikrapportering.

Patrick Ekwall, Jennifer Wegerup, Gusten Dahlin: Allt fler sportprofiler köps av spelbolag. Kritik mot SVT Agendas rapportering om Försäkringskassan. Ignorerad felmarginal i statistikrapportering.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".