Förpackningsdesignen, känslan och habegäret

44 min

Hur förpackar man en vara så att den ger oss rätt känsla, en känsla av behov, en känsla av habegär? Överallt möts vi av förpackningar. Förpackningen ska hjälpa oss att välja och varan att sälja. Förpackningar är en marknadsplats, en liten yta för varumärket att tala om vilka de är och vad de vill förmedla. Men förpackningen kan också vara identitetsskapande - du är vad du köper.

Livsmedel skulle inte hålla särskilt länge om de inte var förpackade. En del förpackningar är inbrottssäkra, så säkra att de knappt går att öppna alls. En del ska omge en lyxvara och själva vara så lyxiga att vi ska förstå hur värdefull varan är och vara villiga att betala högt för den. Men de flesta av oss ser ändå alla förpackningar som skräp. Tänk om just förpackningar kunde bli en råvarukälla?

I programmet hörs Linda Björk, VD på Amore Design. Hennes motto är: science, art and soul. Peter Neumeister kreativ chef på Neumeister designbyrå, tar oss med till mataffären. Vad är det han ser och hur tolkar han förpackningarna i till exempel taco-hyllan? Och några elever på Nackademin som snart färdiga förpackningsdesigner pratar om ljudets betydelse för en förpackning.

Och sedan får ni höra om en oförglömlig limited edition från 2007.

Ett program av Aziza Dhaouadi

Musik som spelats i avsnittet

  • 14.03
    Nacka Forum - Occasions
    Album: Fee Fi Fo Rum
    Kompositör: Johan Berthling
    Bolag: MOSEROBIE MUSIC PRODUCTION
  • 14.08
    Hans Appelqvist - Ur Himlen
    Album: Sjunga Slutet Nu
    Kompositör: Hans Appelqvist
    Bolag: HÄPNA
  • 14.12
    Goran Kajfes, David Österberg - Perfect Temperature For Leaving Home
    Album: X/Y
    Kompositör: Goran Kajfes, David Österberg
    Bolag: HEADSPIN RECORDINGS
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".