Speglingar - ett par poetiska tvillingkonserter med Radiokören och pianisten Terés Löf

Här finns inget ljud
Att vi är svävande är en grundmetafor för att vi är i livet, eller ett fall i en mycket liten vinkel. - Lars Gustafsson now the ears of my ears awake and now the eyes of my eyes are opened - e.e. cummings Utifrån dessa två dikter gjorde Radiokören, dirigenten Peter Dijkstra och pianisten Terés Löf två tematiskt sammanlänkade konserter i S:t Jacobs kyrka i Stockholm, i februari och maj i år. Musik av bland andra Brahms, Rachmaninov och Richard Strauss. På den första konserten reciterade Lars Gustafsson sina egna dikter. Du hör båda konserterna i kvällens P2 Live! Christiane Höjlund berättar om radiokörens konsert Speglingar - En dag:

19:03-22:00 P2 Live: Konsert med Radiokören
Lars Gustafsson, recitation. Terés Löf, piano. Dirigent: Peter Dijkstra.
1. Speglingar – De svävande.
a) Francis Poulenc: Un soir de neige.
b) Johannes Brahms: O Heiland, reiss die Himmel auf.
c) Olivier Messiaen: Kattugglan ur Fågelkatalogen.
d) Alban Berg: Die Nachtigal i arr. av Clytus Gottwald.
e) Tina Andersson: The angel, uruppförande.
f) Olivier Messiaen: Trädlärkan ur Fågelkatalogen.
g) Frank Martin: Fem Arielsånger.
h) Alfred Schnittke: Fjärde satsen ur Körkonsert.
Konsert 23/2, S:t Jacobs kyrka, Stockholm. Från 12/6.

2. Lars-Erik Larsson: Pastoralsvit (1938). Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Esa-Pekka Salonen.

3. Speglingar – En dag. Börjar ca kl 20:40
a) Eric Whitacre: I thank you God for this most amazing day.
b) Johannes Brahms: Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen?
c) Max Reger: O Tod, wie bitter bist du?
d) Henryk Gorecki: Första satsen ur Pianosonat nr 1.
e) Nils Lindberg: Om dagen vid mitt arbete.
f) Sergej Rachmaninov: Vokalis.
g) Johannes Brahms: Intermezzo Ess-dur op 117:1.
h) Richard Strauss: Der Abend.
Konsert 18/5, S:t Jacobs kyrka, Stockholm.

Från Berwaldhallens programtidning:

Att vi är svävande är en grundmetafor för att vi är i livet, eller ett fall i en mycket liten vinkel.

- Lars Gustafsson

Den franska julen 1944 fanns det med all sannolikhet en stark förhoppning om att hålla sig svävande, att hålla sig vid liv. Slaget om Ardennerna, som slutligen ändar Tysklands offensiv, pågår. Paul Elouards poem Un soir de neige (Afton i snö) blir en stark kontrast mellan snöns skönhet och den kyla och död som den är bild för och som finns runtom i Poulencs Europa.

Lika mycket som Friedrich Spees dikt O Heiland reiß är ett rop om himlens öppnande, lika fast rotad är Brahms i den musikaliska traditionen där Bach hovrar i bakgrunden. Men vi lyfts med hans motett mot högre rymder från vilka frälsaren likt dagg ska regna ner över oss. Där möter vi också några fåglar i fransk tappning i Catalogue d´Oiseaux, noggrant studerade i sin naturliga miljö av tonsättaren och fågelentusiasten Messiaen. En näktergal flyger in med sommarens hatt i handen, en av Schönbergeleven Bergs tidiga solosånger. Berg, som var starkt bidragande till tolvtonsteknikens utveckling, rör sig här närmast i ett Debussylandskap.

Månne hittar man längre upp i atmosfären än mer eteriska flygfän, som luftanden i Stormen. Likt en enande kraft svävar den över starka och motstridiga känslor i Shakespeares pjäs. Schweizaren Martin har med ett högst eget tonspråk tolkat Ariels monolger. Eller ängeln hos Mikhail Lermontov, den ryske poeten som dog i en duell endast 26 år gammal. Den som sjunger om de paradisiska trädgårdarna i Tina Anderssons tonsättning. Stycket The Angel vann första pris i den tävling som Abbey Roads Studios utlyste för att fira sitt 80-årsjubileum. Som ett svävande stycke natur avslutas konserten med sista satsen i Schnittkes stora konsert för kör a cappella.

Vi kastar oss ut och litar på att vi håller oss svävande eller åtminstone landar mycket mjukt.

*                    *                    *

now the ears of my ears awake and

now the eyes of my eyes are opened

- e.e. cummings

Hur befriande kan det inte vara att vakna upp och med tillförsikt tacka Gud för den fantastiska dagen. För amerikanen Eric Whitacre blir den grandiosa tonsättningen av e.e. cummings passionerade och sensuella text uttryck för hans personliga tro.

Men hur stor tilliten än är, hur skön majdagen än framstår lurar vårdepressionen. Två motetter som varandras pendang – Brahms och Regers. Båda avhandlar döden men i kontrasterande stil. Av alla Brahms motetter är nog Warum ist das Licht den som mest lutar sig mot Bachs motetter. Brahms bygger en bön av fyra texter av olika ursprung där hoppet och förtröstan på Gud lyser igenom.

Senare på dagen blir emellertid tankarna på döden mer påtagliga och besvärande, så även sent i Regers liv. 1912 skrev Reger det som han själv kallade ”ett chockerande sorgligt stycke”. En klagan över den bittra döden som rycker bort den lyckliga människan som fortfarande njuter av livet. Men i den avslutande koralen, ”en förhärligande sammanfattning”, ljusnar stycket och döden kommer som en befriare.

Någon som sa sig ha ”talat med döden många gånger” var den polske tonsättaren Górecki. Ett oturligt fall i barndomen och en felbehandlad skada resulterade i vacklande hälsa hela livet. I hans Sonat nr 1 från 1956 är första satsen ett aggressivt malande perpetum mobile. Hur räddar man sig från detta vardagsvansinne, genom att spara och knoga? På beställning av Radiokören har Nils Lindberg skrivit sin version, i folkton med jazzinfluenser, av den gamla visan Om dagen vid mitt arbete. Är det rentav väckelseretoriken som undsätter oss, eller ingen retorik alls.

Vokalis skrevs för sopranen Antonina Nezhdanova som, när hon klagade på över brist på text, läxades upp av Rachmaninov som undrade vad hon skulle med text till: nu hade hon ju möjlighet att förmedla allt bättre och mer expressivt än någonsin. Men vad är det som förmedlas? Sorg, melankoli? Vokalisen tillkom vid början av första världskriget och visst ligger dies irae, domens dag-temat, snubblande nära.

Kvällen stundar och Brahms bjuder på ”vaggvisa för mina sorger” som han kallade sina sena intermezzon. Medan hans tidiga pianomusik ofta har drag av virtuositet ger dessa opus ett närmast introspektivt, meditativt intryck; som ett musikalisk poem ter sig op 117 från 1892.

I tonsättningen av Schillers text sätter Strauss sångarna på prov i en praktfull, senromantisk solnedgång. Ett lockande möte mellan Apollon, som frambringar skymning genom att parkera sin ljusvagn, och havsnymfen Thetis i vars armar han bjuds att vila.

Så går en dag.

*                    *                    *

Terés Löf
är en av Sveriges mest etablerade pianosolister utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon syns ofta både som solist och i kammarmusiksammanhang. Hon har medverkat vid bl a Musik vid Siljan, Gotlands kammarmusikfestival och Sandvikens kammarmusikdagar. Terés Löf har under åren gjort en rad kritikerrosade solokonserter, bl a Schumanns Pianokonsert med Dalasinfoniettan, Beethovens Kejsarkonsert tillsammans med Svenska Kammarorkestern, Brahms Pianokonsert nr 2 i Uppsala Konserthus och i Mozarts Pianokonsert nr 24 tillsammans med Västerås Sinfonietta.

Lars Gustafsson är poet, romanförfattare och filosof. Född i Västerås, studerade i Uppsala och disputerade i teoretisk filosofi 1978. Han har varit professor på University of Texas i Austin men bor numera i Sverige. Han är en av Sveriges mest produktiva författare sedan August Strindberg. Sedan 1950-talet har han skrivit dikter, romaner, litteratur- och samhällskritiska essäer, mm.

Texter: Karin Ekedahl

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.09
    Radiokören, Peter Dijkstra - Un Soir De Neige
    Kompositör: Francis Poulenc
  • 19.15
    Lars Gustafsson - En Vinterdikt
    Kompositör: X
  • 19.17
    Radiokören, Peter Dijkstra - O Heiland, Reiss Die Himmel Auf
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 19.23
    Terés Löf Piano - La Chouette Hulotte
    Kompositör: Olivier Messiaen
  • 19.31
    Lars Gustafsson - Sonett Iii
    Kompositör: X
  • 19.32
    Radiokören, Peter Dijkstra - Die Nachtigall
    Kompositör: Alban Berg
  • 19.35
    Lars Gustafsson - Tranflog Över Skåne
    Kompositör: X
  • 19.37
    Radiokören, Peter Dijkstra - The Angel
    Kompositör: Tina Andersson
  • 19.45
    Terés Löf Piano - L'Alouette Lulu
    Kompositör: Olivier Messiaen
  • 19.53
    Radiokören, Annika Hudak Alt, Peter Dijkstra Dirirgent - Songs Of Ariel
    Kompositör: Frank Martin
  • 20.05
    Lars Gustafsson - Om Allt Som Ännu Svävar
    Kompositör: X
  • 20.08
    Radiokören, Peter Dijkstra - Sats Nr 4 Ur Konsert För Kör
    Kompositör: Alfred Schnittke
  • 20.24
    Endellion-Kvartetten - Arcadania (Op 12)
    Album: Living Toys
    Kompositör: Thomas Ades
    Bolag: EMI
  • 20.28
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Esa Pekka Salonen - Pastoralsvit (1938).
    Kompositör: Lars Erik Larsson
  • 20.45
    Boel Adler - Spegling
    Kompositör: X
  • 20.47
    Radiokören, Peter Dijkstra - I Thank You God For This Most Amazing Day.
    Kompositör: Eric Whitacre
  • 20.53
    Radiokören, Peter Dijkstra - Warum Ist Das Licht Gegeben Dem Mühseligen?
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 21.05
    Boel Adler - Liv Medan Jag Väntar Ur Diktsamlingen Otal (1976/
    Kompositör: X
  • 21.07
    Radiokören, Peter Dijkstra - O Tod, Wie Bitter Bist Du?
    Kompositör: Max Reger
  • 21.18
    Terés Löf Piano - Första Satsen Ur Pianosonat Nr 1.
    Kompositör: Henryk Gorecki
  • 21.25
    Boel Adler - Idyll Ur Diktsamlingen För Trädets Skull (1935)
    Kompositör: X
  • 21.26
    Radiokören, Peter Dijkstra - Om Dagen Vid Mitt Arbete
    Kompositör: Nils Lindberg
  • 21.32
    Marie Alexis Sopran, Radiokören, Peter Dijkstra - Vokalis
    Kompositör: Sergej Rachmaninov
  • 21.37
    Terés Löf Piano - Intermezzo Ess-Dur Op 117:1
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 21.42
    Boel Adler - Mot Afton
    Kompositör: X
  • 21.44
    Radiokören, Peter Dijkstra - Der Abend
    Kompositör: Richard Strauss