SÄDESÄRLAN

39 min

I grottkomplexet Hohle Fels i södra Tyskland gjordes för några år sedan ett märkligt fynd. Karvad ur en mammutbete låg den plötsligt där i arkeologens hand - en liten sjöfågel - runt fem centimeter lång med vingarna tätt slutna runt kroppen som om den var på väg att göra ett dyk ned i vattnet från hög höjd. Omsorgsfullt snidad, än idag bär den på en känsla av fart och spänst trots sin litenhet. Fågeln dateras till att vara över trettio tusen år gammal och är därför ett av dom äldsta konstföremål som har hittats, nästan dubbelt så gammal som till exempel grottmålningarna i Lascaux.

Om det verkligen finns något magiskt med människan så är det kanske just detta: I arkeologens hand låg det ingen fågel, utan en människas inre bild av fågelns flykt genom luften.

Ett minne, en vision, hade sprängt sig ut ur stenålderskonstnärens innersta och landat i yttervärlden.

Kanske gick fågeln av mammutben från hand till hand runt elden inne i grottan där i tidens början. Den lilla tingesten hade fått en alldeles speciell betydelse. Den hade blivit en symbol. Kanske en symbol för en längtan efter fågelns lätta frihet?

Det sista programmet i sommarens serie av Den andra världen handlar om hur något djupt meningsfullt kan ligga gömt i de allra vardagligaste ting. Ett äpple i ett avskalat stilleben. En svart hund i några hastigt förbiflimrande filmrutor. En värld av symboler i konstnärens hand.

Medverkar gör dokumentärfilmaren och den jungianska analytikern Ingela Romare, konstnären Lars Olof Loeld, konstvetaren och konstkritikern Peter Cornell samt Gertrud Sandqvist som är professor och rektor för konsthögskolan i Malmö.

Programledare är Eric Schüldt.

Följande musik spelades i programmet:

- Oremus av Urmas Sisask
- The Poet Acts av Philip Glass
- Svit för klaverinstrument i a-moll av Jean Philippe Rameau
- Fäboden av Stefan Nilsson
- 13.III.1927 av Gurdjieff / de Hartmann
- Sienna av Ola Gjeilo 

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".