Venedigbiennalen 2013

Här finns inget ljud

Den räknas som en av de viktigaste konsthändelserna i världen: konstbiennalen i Venedig. I år är det 88 länder som ställer ut i sina nationella paviljonger och den stora huvudutställningen har fått titeln "Det encyklopediska palatset". En titel som avslöjar att här handlar det om kunskap och samlande. Om bildvärldar som sträcker sig långt utanför det som traditionellt brukar omfamnas av konstvärlden. Huvudcurator är Massimiliano Gioni, italienare bosatt och verksam i New York. Kulturredaktionens konstkritiker Cecilia Blomberg och Mårten Arndtzén rapporterar från biennalen, analyserar utställningen och träffar konstnärer och curatorer från hela världen.

På årets Venedigbiennal, den 55e sen starten 1895, deltar 88 länder med egna nationella paviljonger. Centrum för utställningen finns i parkområdet Giardini, där det gamla väst dominerar. Det enda afrikanska land som har en paviljong här är t.ex Egypten.

Det här är en fråga som fortsätter engagera konstnärer. Bland dem Alfredo Jaar som ställer ut i Chiles paviljong, utanför Giardini, och som nu tycker det är hög tid att ändra den här gamla världsordningen en gång för alla.

Det är framförallt i de nationella paviljongerna man hittar konstnärer som ger sig in i en tydlig dialog med samtiden. I Japans paviljong diskuteras överlevnadsövningar som kan vara användbara vid katastrofer. I Greklands paviljong undersöks pengars värde. Och i den brittiska paviljongen ger sig konstnären Jeremy Deller på alltifrån kungahuset, till ryska oligarkers roffa- och röva mentalitet. "Jag drivs av ett lekfullt raseri", säger han.

Vid sidan av de nationella paviljongerna domineras biennalen av den stora, internationella huvudutställningen som i år har fått titeln "Det encyklopediska palatset", Många av de 159 konstnärer som visas i utställningen är döda, somliga är så kallade "outsider artists" - som upptäckts av konstvärlden först efter sin död. Den "encyklopediska" idén visar sig bland annat i att många av konstnärerna arbetar med samlingar av olika slag.  En av dem är svenskättade Linda Frengi Nagler. Hon har skapat ett verk med titeln "De dolda mödrarna". Antika fotografier av små barn, med mödrar som försöker gömma sig i bilden...

Dessutom ställer vi frågan om vilken väg konsten i arabvärlden och mellanöstern tagit sen förra biennalen och så är Ai Weiwei med och ställer ut, trots att han fortfarande har reseförbud.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".