Saariahos Sombre + Berlioz Romeo och Julia med Esa-Pekka Salonen & Kungliga hovkapellet

Här finns inget ljud

På tisdag tar tonsättaren Kaija Saariaho emot Polarpriset. Årets Östersjöfestival hedrar henne genom att låta hennes verk Sombre för baryton, basflöjt, slagverk, harpa och kontrabas inleda hela festivalen. Verket framförs här, för första gången i Europa, av Daniel Belcher (baryton), Camilla Hoitenga (basflöjt), Markus Leoson (slagverk), Lisa Viguier (harpa) och Ulla Ryman (kontrabas). Därefter får vi höra Kungliga hovkapellet dirigerade av Esa-Pekka Salonen i en riktig klassiker från romantiken: Hector Berlioz Romeo och Julia! Missa inte chansen att se hela konserten livestreamad via webcam - klicka här! Observera att denna film inte går att titta på i efterhand. Att lyssna på konserten via webb eller Sveriges Radio app går däremot bra i 30 dagar. Lyssna också på vår som hörs i nedkortad form i sändningen.

Från Östersjöfestivalens programtidning:

Kaija Saariahos Sombre närmar sig lyssnaren med suggestiva klanger som slingrar sig runt orden, berättade av en såväl romantisk som påstridig barytonröst. Basflöjt förenar sig sömlöst med harpa, kontrabas, klockspel, xylofon, cymbaler och gong.

Inspirationen fann Saariaho i Mark Rothkos konst och i själva platsen som stycket är skrivet för, Rothko Chapel, där konstnärens målningar täcker väggarna. Lika mörka som hans sista verk är, lika mörk blev Saariahos palett, och i centrum placerade hon den mäktiga basflöjten. Kaija Saariaho fascineras av flöjtens alla möjligheter, från den starka, klara tonen, till de veka, svaga ljuden och de möjligheter som uppstår mellan läppar och munstycke – i Sombre får Camilla Hoitenga, som har samarbetat länge med Saariaho, recitera delar av texten genom flöjten.

Kaija Saariaho skrev Sombre 2012, då hon arbetade i New York som huskompositör i Carnegie Hall, och närheten till den amerikanska poesin och samtidskonsten gjorde Ezra Pound till ett naturligt val, den sista delen av hans stora verk Cantos.

Saariahos ljudlandskap är alltid väldigt  mycket hennes egna, även om hon på senare år säger att hon påverkas mer än hon trott av de språk och den kultur som omger  henne när komponerar. I Sombre fanns hon nära källan.

En första reaktion kan vara att Kaija Saariahos Sombre och Hector Berlioz Romeo och Julia är verk från två olika planeter. Men hörda tillsammans så visar sig ett överraskande släktskap. Hector Berlioz var likt Kaija Saarihao, stadd i ständig förändring och han sökte hela tiden efter nya linjer, nya sätt att berätta. Även om hans tonfall går att känna igen så talar hans verk många olika språk.

Också Berlioz liv var en enda lång resa; från den småborgerliga uppväxten, via många och långa resor i Europa som skribent, till den självklara platsen i musikhistorien som nydanande och romantisk tonsättare.

Upprinnelsen till den dramatiska symfonin  Romeo och Julia finns i den 24-årige Berlioz första möte med Shakespeares pjäs i Paris. I sina memoarer skriver han: ”… de rasande vendettorna, de desperata kyssarna, den ursinniga striden mellan kärlek och död var mer än jag kunde uthärda…”. Helen  Smithson, som spelade Julia, kom Berlioz att hysa en utdragen, oftast obesvarad kärlek  till. Trots det gifte de sig så småningom, ett kort och olyckligt äktenskap som resulterade i sonen Louis, som dock inte överlevde sina föräldrar.

Romeo och Julia möjliggjordes genom en stor donation från violinvirtuosen Paganini, som hyllade Berlioz som ”en ny Beethoven”, och den uruppfördes i Paris 1839.

Av många betraktas Romeo och Julia som lika epokgörande som hans Symphonie fantastique. Självklart har många fler av hans verk satt avtryck i musikhistorien; violakonserten Harold i Italien, rekviet Grande messe des morts, körsymfonin Fausts fördömelse är bara några. Romeo och Julia anses även ha inspirerat Richard Wagner. I sin självbiografi skriver Wagner att Berlioz  orkestrering i Romeo och Julia ”klargjorde  för honom den moderna orkesterns möjligheter” och han tillägnade Berlioz operan Tristan och Isolde.

Text: Jenny Leonardz

Läs också intervjun med Kaija Saariaho i Östersjöfestivalens programtidning:



19:03-22:00 P2 Live: Östersjöfestivalen 2013 - Romeo och Julia
1. Foajé.
2. Konsert med Kungliga hovkapellet (kl 19.30).
Solister: Katarina Karnéus, mezzosopran, Paul Groves, tenor, Daniel Belcher, baryton, Pavlo Hunka, basbaryton, Camilla Hoitenga, basflöjt, Markus Leoson, slagverk, Lisa Viguier, harpa och Ulla Ryman, kontrabas. Kungliga operans kör. Dirigent: Esa-Pekka Salonen.
a) Kaija Saariaho: Sombre för baryton, basflöjt, slagverk, harpa och kontrabas.
b) Musikaliskt intermezzo.
c) Hector Berlioz: Romeo och Julia.
Direktsändning från Berwaldhallen.

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.05
    Mariinskijteaterns Orkester, Dirigent Valerij Gergijev - Skälmvisor
    Kompositör: Rodion Sjtjedrin
  • 19.38
    Daniel Belcher Baryton, Camilla Hoitenga Basflöjt, Markus Leoson Slagverk, Lisa Viguier Harpa, Ulla Ryman Kontrabas - Sombre För Baryton, Basflöjt, Slagverk, Harpa Och Kontrabas
    Kompositör: Kaija Saariaho
  • 20.28
    Katarina Karnéus Mezzosopran, Paul Groves Tenor, Pavlo Hunka Basbaryton, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Operans Kör Dirigent Esa Pekka Salonen - Romeo Och Julia
    Kompositör: Hector Berlioz
  • 22.22
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Esa Pekka Salonen Dirigent - Ur Nyx. (Från Repetition Inför Lördagens Konsert)
    Kompositör: Esa Pekka Salonen
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".