Norge svämmar över av smuggelsprit

34 min
När Sverige tog plats i EU blev det i princip fritt att föra in alkohol här. Om jag hämtar alkoholen i Europa och jag inte lastar trafikfarligt så får jag ta in det i Sverige. I Norge är det helt annorlunda. Där är det idag tillåtet att ta in en liter sprit, tre liter vin och två liter öl. Och trelitern vin är en eftergift till Tullen som vägrade gripa folk som varit i Sverige och köpt en bag-in-box. Detta i kombination med att straffskalan för spritsmuggling i Norge är väsentligt mildare än i Sverige har gjort att mycket välorganiserade ligor idag har anställda som bor på båda sidor gränsen och de är mycket välinformerade. De vet hur och var tullen jobbar, hur dess arbetsscheman ser ut, vilka bilar den använder och när de smugglar gör de det ofta i stora kolonner.

E6:an kommer in i Sverige vid Öresundsbron och lämnar oss norr om Strömstad med Svinesundsbron. Där passerar 10 000 personbilar och 1 300 långtradare, varje dag, året om.  Där jobbar runt 120 tulltjänstemän.

Dom 1 300 långtradarchaufförerna betjänas av sex klareringsluckor och tullexpeditionen ser ut som ett bankkontor med den skillnaden att hos tullen går det undan. Varje chaufförs pappersbunt gås igenom i kanske en minut, stämpeln sitter där och sen är det dags för nästa.

Det var inte länge sen tullen i Svinesund, utmed E 6:an mellan Malmö och Oslo tog tolv bilar som försökte ta sig in i Norge på ett enda långt led.

Det finns många vägar att ta sig in i Norge. Här i Värmland t ex har vi 32 olika vägar som alla går över gränsen. Tullen bevakar tre av dem med fasta stationer.

Morten Nystuen, tullchef i norska Kongsvinger, är försiktig när jag ber honom ha synpunkter på politikernas arbete och lagstiftande men för mig är det uppenbart att de inte vet vad som händer runt landets gränser. När jag ber Morten Nystuen kliva ur tullchefsuniformen och bli politiker och driva igenom sina visioner så tar han direkt upp tre avgörande frågor:

I Norge har tullen efter åratal av kamp från just Morten Nystuen precis fått blåljus på sina bilar på försök i två regioner. I Norge finns ingen nedre åldersgräns för att dricka alkohol om den är insmugglad och i Norge får inte tullen efterforska smugglarna, deras organisation och deras penningflöden, det ska polisen göra och polisen prioriterar inte smuggling.

På senare tid har man använt den sk Maffiaparagrafen i den norska strafflagen och det har lett till att tio polska smugglare dömdes till runt två års fängelse var för omfattande smuggling. Domen har överklagats och rättegången i nästa instans, Lagmandsretten, inleds nästa vecka.

Vid vårt besök i Svinesund tar tullpersonalen in en bil i sin hall för att vi ska få se hur det går till och tullarna hittar snabbt fyra flak öl men när de plockat ut dem ur passagerar- och baksäte så lyfter de upp sätena och därunder hittar de fyra välbyggda lönnfack med förstärkta sidor och tio flak till, några spritflaskor och ett par vinboxar.

Ett snabbt överslag visar att det är 120 liter öl och det innebär att smugglingsförsöket får rättsligt efterspel. Tas man med upptill 50 liter öl skrivs en bot ut direkt. Dessutom bestäms att knarkhunden ska gå genom bilen.

Men han hittar ingenting och den unge danske mannen blir polisanmäld för sitt smugglingsförsök denna regnpinade torsdag eftermiddag vid tullstationen i Svinesund.

Vi har fått vara med när en grupp mycket effektiva kontrollanter dammsuger en bil som plockats in i deras hall. Utanför hallen sitter en fast jättescanner som man använder för att genomlysa stora långtradare och även om det passerar drygt tre och en halv miljon personbilar och nära en halv miljon långtradare på E 6:an över Svinesundsbron varje år så tar också tullstationen runt 6 000 smugglare. 1 000 av dom polisanmäls och 5 000 bötfälls direkt.

I programmet hör vi Morten Nystuen, kontorschef i Tollverket i Kongsvinger, Roger Nilsson, tullchef i Eda och Hån, Per Kristian Grandahl, vaktchef vid Tollverket i Svinesund och hans kollega Martine Jenssen