Ett avsnitt från Stil
54 min
1993 – året som blev startskottet för dagens modevärld
Fre 27 dec 2013 kl 10:03
Somliga kanske minns, några med fasa, hur det 1993 var populärt att visa magen, pierca naveln (och andra kroppsdelar), bära rutiga flanellskjortor och kombinera ljuva klänningar med grova boots. Å andra... sidan slapp vi se bilder av hur vi såg ut på Instagram. Det var inte ens påtänkt. E-mail och SMS låg i sin linda och bara en tiondel av alla svenskar hade mobiltelefon. Det skulle snart förändras, liksom världen. 1993 var året då världen vickade mot en ny framtid, på olika vis. I veckans STIL backar vi tillbaka och tar en titt hur det egentligen såg ut för tjugo år sedan.

1993 var det fortfarande möjligt för mindre märken att slå igenom, utan draghjälp av stora internationella konglomerat. De fanns faktiskt ännu inte riktigt. Den brittiske modeskaparen Alexander McQueen debuterade i London och modepressen gullade med mindre modeskapare från Belgien. Martin Margiela, Ann Demeulemeester och Raf Simons hade lanserat plagg med assymetriska skärningar, udda proportioner och lätt maskulin stil som blev trendsättande. Den österrikiske modeskaparen Helmut Lang, som blandade in lite bondageband och läder i sin skarpskurna streetstil, var en favorit bland folk inom mode, film, och reklam. I Sverige startade märket Filippa K. Men man talade ännu inte om något ”svenskt modeunder”, och det var inte särskilt många modeskapare som var kända utanför landets gränser. Men det fanns ett undantag – Marcel Marongiu. I tidningarna beskrevs han i början av 90-talet som ”den svenska modekungen” – han som hade lyckats uppnå det som så många modeskapare drömmer om: en karriär i Paris med kollektioner i eget namn. Honom har vi pratat med i veckans program.

1993 var också året då Hood-filmgenren slog igenom. Menace 2 Society och Blood in Blood Out är ett par exempel. Den skildrade framför allt den urbana afrikansk-amerikanska kulturen med hip-hop, gängkrig och rasistisk diskriminering. Den svenska journalisten Carmilla Floyd reste samma år till Los Angeles och började skriva på en reportagebok med titeln Respekt, om ett gäng unga tjejers liv i våldets och gängens Los Angeles. Det gjorde hon rätt i. Det blev en hit. Henne har vi också träffat.

Den då, förhållandevis, nya genren hip hop höll 1993 på att göra ett segertåg genom populärkulturen. Den skulle även, om än något överraskande, sätta sprätt på den amerikanske entreprenören Tommy Hilfigers modemärke året därpå. Om det får vi också höra. Och så har vi träffat en av alla som föddes just 1993, och därför är mycket intressant för olika företag.

Ett gott slut på 2013 önskar vi er alla! STIL är tillbaka med helt nya program den 17 januari 2014.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".