Ett avsnitt från Medierna
35 min
Musik-PR och rödgrön nyhetsvärdering
Lör 18 jan 2014 kl 11:03
SvT sände film med festivalhyllningar - gjord av arrangörerna Stureplansgruppen beskriver sig själva som Sveriges största nöjeskoncern och bedriver verksamhet inom bland annat musik- och upplevelseindustrin... En av de riktiga prestigeuppdragen som företaget ligger bakom är dansmusikfestivalen Summerburst i Stockholm och Göteborg. Därför var vi några som höjde på ögonbrynen när fria och oberoende Sveriges Televison nyligen valde att sända en timmes lång hyllning till festivalen - gjord av … Stureplansgruppen. I programmet prisas den produktionen. Reporter är Karin Hållsten. Tar kommunikatörerna makt från journalisterna? Journalistiken slaktas och PR-industrin exploderar. Det är bilden vi har om förutsättningarna i dagens medielandskap. I USA går det idag fyra PR-personer på varje journalist - enligt en beräkning och det skapar oro bland journalister om möjligheten att ge en oberoende bild av hur världen ser ut. Men hur är det i Sverige? Lasse Truedson har tittat på siffrorna och försökt ta reda på vad dom betyder. Hur ser rödgrön nyhetsvärdering ut? Så har Sverige fått en ny dagstidning. Fem dagar i veckan kommer Dagens Etc ut. Bakom tidningen står Johan Ehrenberg som lanserat den med argument om att det behövs en tidning för alla de miljoner som röstar rödgrönt. Den ska ha en annan nyhetsvärdering än de borgerliga dagstidningarna och har mottot redan på omslaget: En röd dagstidning för ett grönare Sverige. Martin Wicklin besökte redaktionen i veckan för att prata nyhetsvärdering, filterbubblor och begrepp som objektivitet och opartiskhet.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".