Konsert #3 från Beethoven & Beyond

Här finns inget ljud

Ikväll fortsätter festen från Beethoven & Beyond med att tonsättaren Tobias Broström muterar Beethovens 6:e symfoni, den som kallas Pastoralsymfonin, till en stadsberättelse i verket On urban ground. Mats Larsson Gothe omtolkar i sin tur Beethovens mest framgångsrika symfoni, nr 7 i A-dur, i verket The Apotheosis of the dance. Och som vanligt får vi också höra Beethovens versioner!

Tobias Broström föddes i Helsingborg, studerade slagverk vid Musikhögskolan i Malmö, följt av kompositionsstudier för Rolf Martinsson och Luca Francesconi. Hans musik har spelats runt om Europa, USA och Asien. Två av hans mest kända och prisade verk är Crimson Seas och Transit Underground. I år samarbetar han med Komische Oper i Berlin, Dresdens Philharmonie och amerikanska kvartetten Brooklyn Rider. Så här berättar han om det nya verket:

On Urban Ground har gemensamma karaktärsdrag med Beethovens fjärde sats Gewitter. Sturm. (Åska. Storm.), den sats som otvivelaktigt bär på mest attityd. Till skillnad från i Symfoni nr 5, samma år, tar Beethoven inte ut svängarna på alls samma nydanande sätt. Nr 6 är mycket mer traditionell och inte en bråkdel så vågad som nr 5. Många tonsättare har dock inspirerats av symfonin och inte minst av ”stormsatsen”, Rossini och Mahler för att nämna ett par.

Mats Larsson Gothe, Norrlandsoperans hustonsättare 2009–2012, tyckte att han drog en vinstlott med Symfoni nr 7.

– Jag har alltid förundrats över hur modern sjuan är. Den är bitvis motorisk och repetitiv, i långa stycken utan egentlig klassisk melodik. Kraften i musiken är drabbande. Jag har sagt till mig själv: Sådan musik skulle jag vilja skriva! Nu har jag fått möjlighet göra en nio minuter lång betraktelse över verket och bearbeta de partier jag beundrar mest. Jag har utgått från motiv, som tagna ur sitt sammanhang kan kännas absurt modernistiska.

– I vissa fall kan det handla om att Beethoven behöver ta sig från en tonart till en annan, modulera som det heter. Beethoven gör detta på ett ganska bryskt sätt, med ett slags guppande kromatiskt uppåtgående rörelse, som raskt tar sig från A-dur till C-dur. De två första takterna i mitt stycke är just denna Beethovens modulation. Sedan spinner jag vidare på hans motiv. Mitt mål har varit att man ska kunna lyssna till mitt stycke och uppleva det som en självständig komposition utan att känna till Beethovens. Känner man till förlagan kan upplevelsen förhoppningsvis bli ytterligare förhöjd.

Text ur Norrlandsoperans programtidning

Presentatör: Sara Norling

19:03-21:59 P2 Live: Beethoven & Beyond del 3 från Umeå
1. Konsert med Norrlandsoperans symfoniorkester.
Dirigent: Rumon Gamba.
a) Tobias Broström: On urban ground.
b) Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 6 F-dur.
c) Mats Larsson Gothe: 7. - "The Apotheosis of the dance"
d) Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 7 A-dur.
Konsert 18/1, Norrlandsoperan.

2. Per Tengstrand
spelar Beethoven.
a) Pianosonat nr 32 c-moll.
Konsert 4/7 2012,
Nationalmuseum, Stockholm.

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.11
    Norrlandsoperans Symfoniorkester (Ork), Rumon Gamba (Dir) - On Urban Ground
    Kompositör: Tobias Broström
  • 19.23
    Norrlandsoperans Symfoniorkester (Ork), Rumon Gamba (Dir) - Symfoni Nr 6 "Pastoralsymfonin" F Dur Op. 68
    Kompositör: Ludwig Van Beethoven
  • 20.23
    Norrlandsoperans Symfoniorkester (Ork), Rumon Gamba (Dir) - 7. - "The Apotheosis Of The Dance"
    Kompositör: Mats Larsson Gothe
  • 20.37
    Norrlandsoperans Symfoniorkester (Ork), Rumon Gamba (Dir) - Symfoni Nr. 7 A-Dur Op. 92
    Kompositör: Ludwig Van Beethoven
  • 21.19
    Brodsky-Kvartetten - At The Grave Of Beethoven
    Album: The Opus 18 Project
    Kompositör: Karen Tanaka
    Bolag: CHALLENGE RECORDS
  • 21.33
    Per Tengstrand (Pi) - Sonat Nr. 32 C-Moll Op. 111
    Kompositör: Ludwig Van Beethvoen
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".