Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.
Ett avsnitt från P2 Live
Christian Gerhaher sjunger Mahler i Berwaldhallen
Fre 24 jan 2014 kl 19:03
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Världsbarytonen Christian Gerhaher gästar Stockholm och sjunger Gustav Mahlers älskade Lieder eines fahrenden Gesellen tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester. Efter pausen leder Daniel Harding... orkestern genom Mahlers 7:e symfoni.

Den tydliga textningen, lättheten, klarheten och förmågan att variera och färga rösten för att ge liv åt varenda nyans – lovord, priser och utmärkelser regnar över Christian Gerhaher som profilerat sig som en av vår tids främsta romanssångare.

"Oerhört bildad och en äkta intellektuell”. Så beskriver Christian Gerhaher Robert Schumann, men orden kan även sägas om honom själv. Han framstår som en kunnig, påläst, reflekterande människa som använder både hjärta och hjärna när han sjunger. Själv säger han att han gärna har en klartänkt och relativt intellektuell inställning till den musik han framför, men att känslorna är det viktigaste. Han vill inte sjunga som en atlet, säger han, utan mer andligt ”och då är intellektet inblandat”.

Gerhaher har berättat många gånger om sin väg in i musiken. Den var inte självklar. Som barn spelade han violin och viola, men inte särskilt bra. En lärare förstörde hans teknik, så även om han hade velat bli professionell stråkmusiker hade han nog inte kunnat. Han gick mycket på konsert och fascinerades av musik – men avskydde sång. Särskilt svårt hade han för operett – det har han fortfarande. Violin och viola fortsatte han att spela, och bytte så småningom lärare till sin nuvarande pianistpartner Gerold Hubers pappa. Pappan ledde även en kör och en dag föreslog Huber att Gerhaher skulle följa med till kören ”för där finns en massa trevliga flickor”. Så Gerhaher följde med, och upptäckte att sång föll sig väldigt naturligt för honom. Han tyckte att det var roligt och givande, både intellektuellt och fysiskt. Ändå var det inte självklart att han skulle satsa på att bli sångare. Först läste han filosofi och medicin och disputerade som läkare med en avhandling om handledskirurgi. Samtidigt undervisade han i sång, eftersom han inte fick studera musik parallellt med medicinstudierna. Det var ett sätt för honom att fortsätta utvecklas som sångare under den period då han inte fick studera. ”Man lär så länge man har elever …”

Ett år efter avslutade medicinstudier började Gerhaher på musikhögskolan i München, där han bland annat gick en särskilt romansinterpretationsklass tillsammans med pianisten Gerold Huber. Och romanssången ligger honom särskilt varmt om hjärtat. Till skillnad från vad många hävdar, så menar Gerhaher att romansen inte är någon miniopera. Tvärtom är det en alldeles egen konstform, där särskilt de abstrakta och inte helt fattbara elementen lockar honom.

Gerhaher har studerat för bland andra Dietrich Fischer-Dieskau, Inge Borkh och Elisabeth Schwarzkopf. Som elev till Fischer- Dieskau, 1900-talets kanske främste romanssångare och en legend inom romanssång, får man räkna med jämförelser. Gerhaher lärde sig Fischer-Dieskaus teknik under studietiden och säger ogenerat att det ”inte är så dumt att lära sig genom att imitera, om den man imiterar inte är så dum”. Fischer-Dieskau var en av de allra största enligt Gerhaher, inte enbart för den vackra rösten utan för allt han gjorde. Det finns de som rynkar på näsan åt Fischer- Dieskau men dem förstår sig Gerhaher över huvud taget inte på. Han lyfter också fram ljuset och lättheten i Fischer-Dieskaus röst, kvaliteter som håller på att försvinna bland dagens sångare. ”Numera försöker alla sjunga så mörkt, stort och köttigt som möjligt vilket ger intrycket av en massa testosteron och manlighet. Det är inte min stil”, säger Gerhaher.

Numera varvar Gerhaher opera, romanser och orkesterkonserter. Intresset för opera vaknade ganska sent längs vägen. Två dagar efter att han disputerat i medicin började Gerhaher på ett tvåårskontrakt vid en liten teater i Bayern. Och debuterade 1998 med – operetten Zigenarbaronen! ”Herre Gud, det var hemskt. Det är ett helt omoraliskt verk, jag tycker inte om det”. I en intervju har han en lång utläggning om hur han tycker att operett är en helt omoralisk konstform, eftersom den utger sig för att vara just konst när den i själva verket är ren underhållning. ”Jag har absolut ingenting emot bra underhållning, men då ser jag hellre film eller musikal, som inte utger sig för att vara något annat”.

Opera tar han sig an i begränsad omfattning; Mozartrollerna Papageno och Guglielmo och Wolfram i Tannhäuser är några av de roller han har på repertoaren. Han har åtagit sig Posa i Verdis Don Carlos men ser det som ett experiment och är inte säker på att han passar för den italienska repertoaren. Däremot är han lockad av fransk repertoar och skulle gärna sjunga Debussys Pelléas och Mélisande. Samtidigt vill han välja med försiktighet för att inte förlora romansrösten. För mycket opera gör att man förlorar flexibiliteten i rösten, säger Gerhaher och påpekar att till och med Fischer-Dieskau riskerade sin vackra röst när han gjorde för mycket opera en period. Dessutom är livet som kringresande operasångare ensamt, slitigt och många gånger osunt. Inte minst märker Gerhaher att han äter alldeles för mycket och sent, och konstaterar dystert att han har gått upp i vikt. ”Varken min fru eller mina barn är särskilt förtjusta”.

Best singer of the year i Opernwelt 2010 och Laurence Olivier Award för bästa interpretation 2011 är bara några av de senaste utmärkelserna som tillfallit Christian Gerhaher. Nu är han i Berwaldhallen för att sjunga två av sina tre favoritkompositörer Mahler och Schumann. En sångarfest att se fram emot.

Ur Berwaldhallens programtidning. Text: Katarina Lindblad

Presentatörer: Per Lindqvist och Anna Nyhlin

19:03-22:00 P2 Live: Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester
1. Foajé
2. Sveriges Radios Symfoniorkester (kl 19.30).
Solist: Christian Gerhaher, baryton.
Dirigent: Daniel Harding.
Gustav Mahler:
a) Lieder eines fahrenden Gesellen (Des Knaben Wunderhorn).
b) Symfoni nr 7 e-moll.
Direktsändning från Berwaldhallen.

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.03
    Radiokören, Dijkstra - The angel
    Kompositör: Tina Andersson
  • 19.17
    Roger Vignoles, piano - A Mahler Fyra sånger
    Kompositör: Alma Mahler
  • 19.34
    Christian Gerhaher, Baryton, Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Daniel Harding - Lieder Eines Fahrenden Gesellen
    Kompositör: Gustav Mahler
  • 20.10
    Christian Gerhaher, Pierre Boulez, Cleveland Orchestra - Des Antonius Von Padua Fischpredigt
    Album: Des Knaben Wunderhorn
    Kompositör: Gustav Mahler
    Bolag: DGG
  • 20.20
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Daniel Harding - Symfoni Nr 7 E-Moll
    Kompositör: Gustav Mahler
  • 21.42
    Radiokören, Dirigent Peter Dijkstra - The Angel
    Kompositör: Tina Andersson
  • 21.50
    Radiokören, Kaspars Adamsons Dirigent - Fem Arielkörer Ur Stormen
    Kompositör: Frank Martin
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet P2 Live
KONSERT: På spaning efter den nutida konstmusikens... Igår kl 19:03(117 min)

Vad rör sig egentligen i huvudet på en kompositör idag? Hur låter konstmusiken just nu? Vad inspirerar tonsättaren – och dig som lyssnar? Vi söker – och finner några av svaren i norra Sverige.

Vad rör sig egentligen i huvudet på en kompositör idag? Hur låter konstmusiken just nu? Vad inspirerar tonsättaren – och dig som lyssnar? Vi söker – och finner några av svaren i norra Sverige.

KONSERT: Monteverdis Mariavesper från Proms Sön 22 apr kl 20:00(120 min)

Följ med till Royal Albert Hall där den franska ensemblen Pygmalion förra sommaren gjorde succé med sitt framförande av Claudio Monteverdis överdådiga musik till Jungfru Marias ära.

Följ med till Royal Albert Hall där den franska ensemblen Pygmalion förra sommaren gjorde succé med sitt framförande av Claudio Monteverdis överdådiga musik till Jungfru Marias ära.

KONSERT: Al di Meola & Peo Alfonsi i Ystad Sön 22 apr kl 18:00(60 min)

Gitarrduon di Meola & Alfonsi var en av de starkaste lysande stjärnorna vid Ystad Sweden Jazz Festival i augusti förra året.

Gitarrduon di Meola & Alfonsi var en av de starkaste lysande stjärnorna vid Ystad Sweden Jazz Festival i augusti förra året.

P2 Live Lör 21 apr kl 20:20(100 min)

1. Galina Ustvolskaya: Pianosonat nr 2 (1949) spelas av Marianne Schroeder. Hat art CD 6170. 2. Alfred Schnittke: ”Döda själar”, svit ur skådespelsmusiken. BBC:s symfoniorkester. Dirigent: Gennadij...

1. Galina Ustvolskaya: Pianosonat nr 2 (1949) spelas av Marianne Schroeder. Hat art CD 6170. 2. Alfred Schnittke: ”Döda själar”, svit ur skådespelsmusiken. BBC:s symfoniorkester. Dirigent: Gennadij...

KONSERT: Felix Mendelssohns oratorium Paulus Fre 20 apr kl 19:03(147 min)

Roger Norrington dirigerar Sveriges radios symfoniorkester och Radiokören i en inspelning från 1996.

Roger Norrington dirigerar Sveriges radios symfoniorkester och Radiokören i en inspelning från 1996.

Upptäck avsnitt från liknande program

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".