Ett avsnitt från P2 Live
Jaime Martín gör Mozarts andra flöjtkonsert och Krogerkvartetten ger Katarina Leymans "Friction"
Fre 07 feb 2014 kl 19:03
Här finns inget ljud
Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar.
Hör också Chaminade och Mendelssohn när den spanske dirigenten och flöjtisten Jaime Martín besöker Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester. Därefter en inspelning av Katarina Leymans verk "Friction"... framfört av Krogerkvartetten, en del av en serie om sex stråkkvartetter beställda av Sveriges Radio P2.

Wolfgang Amadeus Mozart sägs ha avskytt flöjten. Om det alls stämmer skulle det kunna bero på leveransproblemen beträffande hans flöjtkonserter. 1777 beställde en herr De Jean ”tre lätta små konserter och några kvartetter för flöjt”. Mozart fick någon slags skrivkramp och lyckades bara få till en enda konsert. Men han hade nyss skrivit en oboekonsert åt en kollega i Salzburg. Med några justeringar gick solistbytet galant, Flöjtkonsert nr 2 var född. Av den tredje konserten blev det bara ett andante för flöjt och orkester. De Jean betalade knappt hälften av avtalat belopp och pappa Leopold bannade sonen som vore han en vanartig skolgosse. Fin musik hur som helst, numera oftast hörd i sin oboeversion.

Till Cécile Chaminades Flöjtconcertino från 1902 knyts en romantisk historia, som tyvärr inte många forskare tror på. Hon var sedan länge ett jättenamn, i hemlandet Frankrike liksom i England och USA, tack vare storsäljande pianostycken och sånger. Cécile lär ha varit kär i en flöjtist som till hennes förtvivlan förlovat sig med en annan kvinna och nu skulle giftas. Concertinon skulle då ha varit en gåva på bröllopsdagen, något väldigt svårspelat att våndas över. Men 1902 var Cécile redan gift, visserligen med en tjugo år äldre man. Den prosaiska bakgrunden att verket beställts av Pariskonservatoriet för examensbruk verkar mest sannolik.

I oktober 1830, året efter att Felix Mendelssohn på faderns initiativ inlett en treårig grand tour för att positionera sig i Europas musikliv, anlände han till Venedig. Jag kände mig som en ung prins som gör entré, skrev han hem. Från november och ett halvår framåt bodde han i Rom och insöp atmosfären, konsten och musiken, skissade och målade. På morgnarna arbetade han med musik han inspirerats till i Skottland, och vad som till sist blev Symfoni nr 4 var nu också på gång. I början av 1831 gick kompositionsarbetet bra, men den långsamma satsen fick anstå till Neapel. Den staden blev en besvikelse, och det är oklart om satsen inspirerats av ett pilgrimsfölje där, eller av påskprocessioner vid återkomsten till Rom. Väl hemma i Berlin, hösten 1832, började Felix uttrycka starka tvivel på det ofullbordade verket. Men en beställning från London tvingade honom att snabbt fixa fram en symfoni; han uruppförde själv, Den italienska, där i maj 1833. Symfonin fortsatte dock att vålla sin självkritiske upphovsman stora bekymmer. Först efter hans död trycktes den. Så kan det vara, även med den gladaste av symfonier, som så tydligt tycks återspegla en ung mans upptäcktsfärd i en värld av skönhet.

Gävle Symfoniorkesters spanske chefsdirigent Jaime Martín har en gedigen bakgrund som solo- och orkesterflöjtist, stämledare i orkestrar som London Philharmonic och Chamber Orchestra of Europe. Som dirigent har han lett exempelvis Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de Capitol de Toulouse, English Chamber Orchestra, Academy of St Martin-in-the-Fields, London Mozart Players och flera spanska symfoniorkestrar.

Ur Berwaldhallens programtidning. Text: Gunnar Lanzky-Otto

Presentatörer: Anna Nyhlin och Niklas Lindblad

19:03-21:59 P2 Live: Konsert från Berwaldhallen
1. Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester. Solist och dirigent: Jaime Martin
a) Wolfgang Amadeus Mozart: Flöjtkonsert nr 2 D-dur
b) Cécile Chaminade: Flöjtconcertino
c) Georg Philipp Telemann: Cunando ur Flöjsonat nr 3 e-moll
d) Felix Mendelssohn: Symfoni nr 4 A-dur, ”Den italienska"
Konsert 16/1, Berwaldhallen. Sänds även onsdag 12/2 kl 10.30 i Klassisk förmiddag.

2. Katarina Leyman: Friction. Krogerkvartetten. Ett verk beställt av Sveriges Radio P2.
Konsert 16/1, Berwaldhallen.

3. Chamber unplugged. Medverkande: Jessica Bäcklund, sopran, Charlotta Hedberg, alt, Love Enström, tenor, Rickard Collin, bas och Stefan Nymark, piano. Musik av Brahms, Schubert och Lindblad.
Konsert 16/1, Studio 2, Radiohuset, Stockholm.

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.09
    Jaime Martin Flöjt Och Dirigent, Sveriges Radios Symfoniorkester - Flöjtkonsert Nr 2 D-Dur
    Kompositör: WOLFGANG AMADEUS MOZART
  • 19.35
    Jaime Martin Flöjt Och Dirigent, Sveriges Radios Symfoniorkester - Flöjtconcertino
    Kompositör: Cécile Chaminade
  • 19.53
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Jaime Martin - Symfoni Nr 4 A-Dur, ”Den Italienska
    Kompositör: FELIX MENDELSSOHN
  • 20.32
    Krogerkvartetten - Friction
    Kompositör: Katarina Leyman:
  • 20.57
    Jessica Bäcklund Sopran, Charlotta Hedberg Alt, Love Enström Tenor, Rickard Collin Bas, Stefan Nymark Piano - Drömmarne
    Kompositör: Adolf Fredrik Lindblad
  • 21.25
    Jessica Bäcklund Sopran, Charlotta Hedberg Alt, Love Enström Tenor, Rickard Collin Bas, Stefan Nymark Piano - Tre Solokvartetter Op 64- An Die Heimat- Der Abend- Fragen
    Kompositör: Johannes Brahms
  • 21.40
    Sveriges Radios Symfoniorkester, Dirigent Herbert Blomstedt - Variationer För Orkester Op 56a B-Dur Över Chorale Sankt Antonii
    Kompositör: Johannes Brahms
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".