Små orglar som låter som stora

Här finns inget ljud

Bakom varje musikstycke finns en instrumentbyggare, en uppfinnare, eventuellt ett geni. Byggaren är ofta själv musiker och brinner för att lyfta fram klangpaletten i musiken, designen, speltekniken. Instrumentbyggaren älskar sitt material och drivs av en konstnärlig övertygelse att få träbiten och metallen att sjunga.

 I programserien “Vi bygger musiken” knackar vi på instrumentbyggarens dörr och ställer de där korkade frågorna: “Måste man vara religiös för att spela kyrkorgel?” eller“Är det inte äckligt att blåsa i en ut- och invänd getmage?”

Men också de uppenbara frågorna: “Varför bygger man en 15 meter lång gigantofon av metallrör, träribbor och strängar från ett slaktat piano?”. “Hur kommer det sig att mjukvaruplattformen Reasen har revolutionerat hemmastudion?”

Det kan handla om att bygga en stiltrogen kyrkorgel, konstruera en helt ny generation syntar åt hemmastudiorörelsen, att blanda rätt lack till en hardingfela, eller hitta klangen i ett rostigt järnrör som man snubblar över på skroten. Var och en av instrumentbyggarna och uppfinnarna vi möter i serien är erkända specialister och visionärer inom sina områden. Lite egna (för det måste man antagligen vara) och bitvis besatta av att hitta det perfekta instrumentet. För att skön musik ska uppstå behövs sköna instrument.

I första programmet träffar vi multikonstnären Mads Kjersgaard, dansken som blev en auktoritet i att bygga, restaurera och intonera kyrkorglar. Specialist på sengotik och renässansinstrument.

Mads nisch är att bygga nya, trovärdiga instrument som motsvarar sent 1500-tal och tidigt 1600-tal. Inte slaviska kopior, utan originalinstrument som orgelbyggare på den tiden skulle kunna ha gjort. Bäst tillfälle får han när ett original-orgelhus finns kvar men har förlorat sitt ursprungliga innanverk. Det är lite som att ha en tom moraklocka och tillverka ett nytt urverk. Till exempel instrumenten i slottskyrkorna Sønderborg och Holstein-Gottorp, och Jakobikirche i Lübeck.

I programmet får vi höra Kjersgaard ge sig ut på en historisk tripp från egyptologi till färdig orgelpipa. Och han berätta gärna om sina favoritorgelpositiv och ögonstenen, orgeln i Uppsala Frimurarloge.

Små orglar som låter stora.

Länk: http://www.orgel.nu/kjersgaard.html

“Vi bygger musiken” är producerat av produktionsbolaget GiG och Mikael Strömberg, musiker och kulturskribent, som tidigare har producerat musikmagasinet “Synk”, “Starka musikupplevelser” och “Ljudo – om ljuden i våra liv” och flera musikdokumentärer för P2 och P1.  

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.15
    Mads Kjersgaard, Orgel - Drifache Fuga
    Kompositör: Johann Erasmus Kinderman
    Bolag: Label Missing
  • 12.19
    Lisa Batiasjvili, Alice Sara Ott - 3 Romanser För Violin & Piano Op 22
    Kompositör: Clara Schumann
    Bolag: ?
  • 12.29
    Anja Zügner, Astrid Werner, Alexander Schneider, Tobias Hunger, Matthias Lutze, Marek Rzepka, Dresdner Kammerchor, Daniel Deuter, Margret Baumgarti, Juliane Laake, Benjamin Dressler, Katarina Schlegel - Membra Jesu Nostri (Buxwv 75)
    Album: Membra Jesu Nostri - Choralkantaten
    Kompositör: Dietrich Buxtehude
    Bolag: CARUS
  • 12.41
    Lisa Batiasjvili, Alice Sara Ott - 3 Romanser För Violin & Piano Op 22
    Kompositör: Clara Schumann
    Bolag: ?
  • 12.46
    Mads Kjersgaard, Orgel - Per Brahes Visbok: Bergamosco
    Kompositör: Per Brahe
    Bolag: Label Missing
  • 12.51
    Simone Stella - Choral Prelude: In Dulci Jubilo, Bwv 751
    Album: A Christmas Organ
    Kompositör: Johann Sebastian Bach
    Bolag: ?
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".