Ny teknik kan skapa passiv bilist

20 min

Allt fler bilar utrustas med datasystem för att förhindra olyckor. Men om bilisterna inte samspelar med den avancerade tekniken kan nya problem kring körsituationen skapas.

Tidigare var hjälpsystem ett lyxigt tillval. Nu finns de installerade i allt fler billigare bilmodeller.

 – Det händer mycket, i synnerhet på den sidan som kräver ett samspel med individen. Nu kommer det saker som påverkar körsituationen, säger Jan Andersson, forskningschef på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Jan Andersson och hans kollega Magnus Hjälmdahl forskar båda på området samspel mellan människa och fordon. Bilen hjälper oss mer och snart gör den självkörande bilen entré.

Forskarna vid VTI ser flera fördelar med systemen. Det blir bättre säkerhet, bättre komfort och tid över till annat. Men de lyfter även ett varningens finger.

– Det kan vara en nackdel om vi inte har tillförlitliga system, att de fungerar som de ska men föraren inte är medveten vilken begränsning det finns i funktionaliteten. Det kan uppstå situationer där man inte förstår varandra. Det har vi till exempel sett inom flygvärlden där det finns en massa tekniska system där man inte vet vad de gör i alla lägen, säger Jan Andersson.

Hjälpsystemen är ett led i att uppnå den så kallade nollvisionen som finns i Sverige, målet är att inga personer ska dödas i trafiken. Idag dödas fler än 250 personer i trafiken i Sverige varje år.

Idag går trenden mot att vi människor ska bli mindre aktiva och är människan utdömd som bilist? Vem är smartast, människan eller maskinen?

Medverkar gör Jan Andersson, forskningschef VTI och Magnus Hjälmdahl, forskare VTI.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista