Kan-journalistik om flyg och vänstervind i sociala medier

35 min

Allt KAN ha hänt det försvunna planet Ja det är mycket som KAN ha hänt flygplan MH 370. Det KAN - som i tv serien Lost ha kraschat på en öde ö någonstans där övernaturliga väsen nu ställer till förtret för passagerarna . Eller kanske KAN planet ha stulits - som i Tintins Plan 714 till Sidney. I världens medier spekuleras friskt - med hjälp av allehanda experter. Varför har planet blivit en sådan följetong i medier? Avpixlat ska ta ansvar Webbplatsen Avpixlat ska få en ansvarig utgivare, meddelar man. Det blir Mats Dagerlind, som redan tidigare varit krönikör på sajten. Vad kommer det att betyda? Han kommer också att få juridiskt ansvar för det redan publicerade, säger expert. Vinner vänstern slaget om verklighetsbilden i sociala medier? När ett nytt medium slår igenom skaffar sig ofta en politisk grupp ett försprång. I USA är det högern som dominerar i pratradion. Klassiska demonstrationer har länge varit vänsterns domäner. I Sverige talade man för tio år sedan om bloggliberalerna som effektivt utnyttjade det nya mediet. Nu är det sociala medier som Twitter och Facebook som är nya, viktiga kanaler till väljare. Och, säger både höger och vänster, där har vänsterns proffstyckare skaffat sig ett försprång. Stämmer det? Och varför blev det så? Sajterna som växer när traditionella medier sjunker Den amerikanska medieklimatet på 2000-talet domineras av deprimerande nyheter om vilka som avskedat flest anställda den här veckan. Om tidningsdöden och krisen för de etablerade nyhetskanaler på TV och radio. Washington Post gör nedskärningar. CNN tappar tittare. Magasinen kämpar med annonsörer. Men på webben ser det betydligt ljusare ut. Buzzfeed, en sajt som kombinerar nyheter och underhållningsmaterial, har fler unika besökare varje månad än New York Times. Tidningen Vice har expanderat sin digitala nyhetsproduktion så att man nu är värderade till mer pengar än Washington Post. Upworthy, en sajt som publicerar korta videoklipp med oftast politiska budskap, har fler tittare än CNN. Gemensamt för alla tre är att de får en majoritet av sin trafik från sociala medier. Deras framgångar väcker en större fråga om vad händer med journalistiken när den blir mätbar, sökbar och delbar? Är Buzzfeed en modell som andra medier kan imitera världen över?

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".