Sveriges extrema skolmarknad oroar forskare

20 min

Det svenska skolsystemet är idag världsunikt med sin hårda konkurrens, stora valfrihet och vinstdrivande friskolor.

Forskare från England och USA varnar för konsekvenserna av det svenska skolsystemet. De uppmanar våra beslutsfattare att komma ur den svenska bubblan, och i stället se till vetenskapliga resultat. Den hastigt genomförda friskolereformen verkar inte har lett till bättre skolresultat. Inte heller har den inneburit några generella fördelar för samhället som var tanken. Snarare tycks det ha blivit tvärtom. 

I programmet medverkar Henry M Levin, professor i utbildningsekonomi på lärarhögskolan vid Columbia University, New York, Sabrina Harris, masterstudent från USA, för tillfället vid Stockholms Universitet, Patrik Scheinin, professor i beteendevetenskap på Helsingfors universitet.

Vi hör också Sandra McNally, professor i nationalekonomi på London School of Economics. Lisbeth Lundahl, professor i tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet, Karolina Parding, docent i arbetsvetenskap, Luleå tekniska universitet, Bo Malmberg, professor i kulturgeografi vid Stockholms universitet och Monica Hansson, högstadielärare på Årstaskolan i Stockholm

Programmet är en repris.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".