Asylhjälp och Facebookstjälp

35 min

Asylfrågan har varit i fokus i valrörelsen – men hur ska journalisterna agera? Vi tittar på när journalister avgör asylfall. Facebook slängde ut Metro pga en artikel – hur mogna är de nya makthavarna över journalistiken? Och så avslutar vi vår sommarserie: idag historien om hur medier förmedlade bilden av de nya moderaterna i valrörelsen 2006.

Ska journalister avgöra asylfall?
Medier har inflytande. Men ska det användas för att påverka enskilda fall för att ge en drabbad åldring en operation när det kanske sker till priset  av att en annan får vänta längre.  Speciallärarresurser till en enskild elev. Eller som i asylfrågorna som varit så aktuella i veckan. Ska man hjälpa en enskild person att få stanna i Sverige? Hur mycket aktivist kan en journalist vara i de här frågorna?  Asylfrågorna är speciella i det här sammanhanget. Om man med namn och bild berättar att en person är medlem i en förbjuden organisation, eller är homosexuell och kommer från ett land där det är förbjudet så ökar ju faran för den personen vid ett hemskickande och asylskälen stärks. Och den här logiken utnyttjas ibland av jurister i asylprocesserna och frågan är hur mycket journalisterna reflekterar över vilken roll man får i de här processerna.

Nya mediemakthavare: Varför stängde Facebook av Metro?
Nu ska det handla om de nya makthavarna över journalistiken:, Twitter, Apple, Google och så kanske den största och viktigaste av dom alla: Facebook. Sajten som började som ett sätt för dig att kommunicera med dina vänner till att bli den största distributören av journalistik i världen.  Att göra tidning idag handlar ju alltmer om att få trafik via sociala medier till artiklar, ljudklipp och tv. Det gäller kommersiella aktörer på tidningsmarknaden likaväl som Public Service.  Någon delar en artikel på sin facebooksida, du klickar och vips har tidningen fått en ny unik besökare.

Så ser vår tids medieekonomi ut. Men hur mogna är dom här nya distributörerna? Hur hanterar dom den märkliga blandningen av att vara tidningsutbärare med en vilja att skapa en enligt dem själva trivsam miljö och med egna policies för vad som är lämpligt att visa. 

Ibland stoppar Facebook enskilda texter eller bilder - ibland hela konton. Och just det hände nu i veckan tidningen Metro. Anledningen var att tidningen länkat till en artikel i Metros Viralgranskaren som handlar om hur en manipulerad bild på OS-medaljören Shawn Johnson används för att tjäna pengar på Facebook.

Metro lade upp artiklen på Facebook på eftermiddagen men på morgonen när journalisterna kom till jobbet var dom alla spärrade från Facebook. Vad handlade det om?

När lyckade mediestrategier påverkade ett val
Och nu till sista delen i Mediernas sommarserie om journalistiken som påverkat valrörelser. Den här veckan vänder vi på steken och tittar på hur politikerna påverkat journalistiken – vilket ju i sin tur gav de nya moderaterna, som det handlar om, vind i seglen inför valet för åtta år sen. Och hur paradoxalt det än må låta så var det delvis med hjälp av total öppenhet om sina listigaste mediestrategier som de styrde bilden av sig själva i medier.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista