Karl Gerhard – revykungen som serverade eleganta elakheter med civilkurage

54 min
Karl Gerhard (1891-1964) lyckades förena paljetter och politik och med perfekt diktion framföra texter som fick folk att skratta och skinnet att svida på makthavare. Inte minst med kupletten Den ökända hästen från Troja. Till skillnad från många andra i nöjesbranschen tvekade inte Karl Gerhard att mopsa sig mot makten, och det medlöperi som frodades i slutet av 30-talet här i Sverige. Många av texterna han skrev har tappat i aktualitet, såklart. Men Jazzgossen, om modemedvetna unga män som vickade på stjärten, lyssnade på dåtidens hippaste musik och betedde sig som slackers är träffande än idag. Och rolig. Mer om Karl Gerhard berättar vi veckans STIL.

ngen kunde som Karl Gerhard vrida, vända och bända på ord och tvinga in dem i rim som egentligen var orimliga. En teknik som han delar med många av dagens hiphopartister. Karl Gerhards genre var dock revyer där kupletter gav honom möjlighet att med hjälp av söta melodier servera salta sanningar, på bred och folklig front. Alltid med perfekt diktion. ”Vad han behärskar till fulländning är konsten att suga ur en replik som ett ostron och nonchalant kasta skalet ifrån sig”, som en recensent konstaterade. 

När Karl Gerhard för första gången sjöng Jazzgossen gjorde han det med en medvetet ljusare röst. För att understryka det löjliga. Men med åren tonade han ner rösten. För när det kommer till just män som pratar med en ljusare och mer feminin röst än den normativa mörka mansrösten faller domen snabbt – det måste vara en fjolla. I helgen har dokumentärfilmen Do I sound gay premiär på Torontos filmfestival. Den, och fenomenet med fjolliga röster, berättar vi mer om.

Vi har även besökt Stadsteaterna där pjäsen ”Karl Gerhard - en fantasi om en revykung” av Irena Kraus har premiär på Stockholms Stadsteater denna helg. Rikard Wolff spelar huvudrollen. Vad anser han om Karl Gerhard? Det får vi också veta.

I likhet med Karl Gerhard finns det idag musiker som öppet visar sitt politiska engagemang. Riktigt så är det inte – ännu – i modevärlden. Men det finns undantag. Syskonparet Ana och Pablo Londono ställer just nu ut ett modeprojekt där politiken inspirerat looken.

Veckans gäst är Amestist Azordegan, musikjournalist.

Rättelse: I reportaget om Ana Londono beskriver hon hur hon växte upp på en flyktingförläggning i Säter mellan 1991-93. Under den perioden, menade hon, satt John Ausonius instängd på Säters rättspsykiatriska klinik. Vid närmare efterforskning visar det sig att så inte var fallet.