Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
P2:s särskilda rum för fantasieggande dokumentära och musikaliska programserier.
Ett avsnitt från Musikmagasinet
35 min
Jennifer Higdon
Mån 18 jun 2012 kl 12:00
I andra programmet möter vi tonsättaren och virtuosa flöjtspelaren Jennifer Higdon som först började komponera vid 21 års ålder, efter att mest ha lyssnat på rock, country, och bluegrass. Nu är Jennifer... Higdon en av USA’s flitigast spelade tonsättare och fick 2010 det finaste pris man kan få inom konstmusiken i USA, Pulitzerpriset, för sin Violin Concerto. Samma år vann Jennifer Higdons Slagverkskonsert en Grammy. Hennes musik finns inspelad på över 60 CD-skivor. Jennifer Higdons filosofi är enkel: ”Musiken måste sjunga, den måste tala, den måste kommunicera”.

Hon skriver musik för musikerna och för lyssnarna och tror stenhårt på att hon kan skriva kvalitetsmusik och samtidigt kommunicera med många människor.

Om Jennifer Higdon har det skrivits att hon i sin musik hellre använder klangfärger och melodier än teman. Hon håller med:

-Mitt klangfärgstänkade kommer ur mina kompositionsstudier hos tonsättaren George Crumb.

George Crumb själv listar hennes musikaliska fingeravtryck så här: ”rytmisk vitalitet, spännande färgsättning och känslighet för nyanser och klang”.

Det var den världskända violonisten Hilary Hahn som beställde Violinkonserten. Pulitzerprisjuryn skrev: Jennifer Higdons Violinkonsert är ett ”djupt engagerande verk som kombinerar flödande lyrism med bländande virtuositet”. Hilary Hahn drog åt tumskruvarna och hetsade Higdon att göra verket svårare och svårare.

Pulitzerpriset förändrade Jennifer Higdons liv över en natt. Redan första dagen fick hon, som har eget notförlag, 200 nya beställningar. Jennifer Higdon hade dock inte tid för dem alla och slussade helt sonika beställarna vidare till andra tonsättarvänner.

Jennifer Higdons notförlag heter Lawdon Press och förläggare är Cheryl Lawson, Jennifer Higdons hustru. De möttes i gymnasiet för 31 år sen, och de lever helt öppet för att kunna vara stöd och förebilder för unga lesbiska kvinnor.

Många av Higdons stycken kräver att musikerna använder utökade tekniker på sina instrument, som överblåsning, omvänd fingersättning eller instrumentbyte. Stycket On A Wire skrev hon för gruppen Eight Blackbird och symfoniorkester. Eight Blackbird inleder stycket med att spela inuti en flygel med fiskelinor. Higdon var här inspirerad av “Bowed Piano Ensemble” från Colorado.

-Strängarna sjunger då på ett utsökt, mystiskt sätt, förklarar Jennifer Higdon. Jag gillar att ge publiken överraskningar och på det sättet dra in dem i skeendet på scenen.

Jennifer Higdon fick uppdraget att skriva musik till 75-årsjubiléet för Curtis Institue of Music i Philadelphia där hon studerat och numera verkar som professor. Detta händer ett år efter att hennes bror Andy Blue Higdon dör i cancer, endast 33 år gammal. Jennifer skriver det vackra, personliga stycket Blue Cathedral, ett tonpoem, som varje weekend spelas någonstans i världen.

Walt Whitmans poem ”When Lilacs Last in the Dooryard Bloom'd” skrev han kort efter lönnmordet på president Abraham Lincoln, 1865. På Jennifer Higdons tonsättning av delar av dikten, med titeln ”Dooryard Bloom”, sjunger den Panama-Amerikanske barytonen Nmon Ford.

- Nmon Ford är svart och det är vackert att just han sjöng vid premiären och även spelade in stycket på skiva, säger Higdon. Det var ju Abraham Lincoln som upphävde slaveriet i USA.

2015 får Higdons första opera världspremiär. Librettot är baserat på den internationella bestsellern "Åter till Cold Mountain" av författaren Charles Frazier.

Läs om Jennifer Higdon på nätet:

http://www.jenniferhigdon.com/

http://www.composersforum.org/content/jennifer-higdon

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.00
    Colin Currie Percussion And London Philharmonic Orchestra Marin Alsop - Percussion Concerto
    Kompositör: Jennifer Higdon
    Bolag: Lpo
  • 12.01
    Robert Spano, Atlanta Symphony Orchestra - Blue Cathedral
    Album: Rainbow Body
    Kompositör: Jennifer Higdon
    Bolag: TELARC RECORDS
  • 12.11
    Ying-Kvartetten - Southern Harmony
    Album: United States: Lifemusic (2)
    Kompositör: Jennifer Higdon
    Bolag: QUARTZ MUSIC
  • 12.15
    Jennifer Higdon - Rapid Fire
    Jennifer Higdon
    Etikett: I Virtuosi
  • 12.17
    Adam Neiman, Anne Akiko Meyers, Alisa Weilerstein - Trio För Piano, Violin, Violoncell
    Album: Piano Trio - Voices - Impressions
    Kompositör: Jennifer Higdon
    Bolag: NAXOS
  • 12.29
    Robert Spano, Eighth Blackbird - On A Wire
    Album: On A Wire - Q.E.D
    Kompositör: Jennifer Higdon
    Bolag: ASO MEDIA
  • 12.39
    Hilary Hahn, Vasilij Petrenko, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra - Konsert För Violin & Orkester
    Album: Violin Concertos
    Kompositör: Jennifer Higdon
    Bolag: DGG
  • 12.42
    Colin Currie Percussion And London Philharmonic Orchestra Marin Alsop - Percussion Concerto
    Kompositör: Jennifer Higdon
    Bolag: Lpo
  • 12.46
    Cypress-Kvartetten - Impressions
    Album: Piano Trio - Voices - Impressions
    Kompositör: Jennifer Higdon
    Bolag: NAXOS
  • 12.51
    Nmon Ford, Robert Spano, Atlanta Symphony Orchestra - Dooryard Bloom
    Album: Transmigration
    Kompositör: Jennifer Higdon
    Bolag: TELARC RECORDS
Programmet tillhör kategorin: Musik
Alla avsnitt från programmet Musikmagasinet
Kvinnors musik - på väg! Del 5. Lör 10 dec 2016 kl 12:03(38 min)

Tre musikdamer: Extremviolinisten Mia Zabelka, Wien. Saxofonisten, komponisten & bandledaren Pernille Bévort, Köpenhamn. Artisten Susanne Fellbrink som startade nätverket Female Singer-Songwriters.

Tre musikdamer: Extremviolinisten Mia Zabelka, Wien. Saxofonisten, komponisten & bandledaren Pernille Bévort, Köpenhamn. Artisten Susanne Fellbrink som startade nätverket Female Singer-Songwriters.

Kvinnors musik - på väg! Del 4. Lör 03 dec 2016 kl 12:03(47 min)

Möt tre tonsättare som inte låter sig hejdas av genregränser: Kajsa Magnarsson, Ida Lundén och Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. Penis-attrapp, plast, nål och tråd och röstekvilibrism används i musiken.

Möt tre tonsättare som inte låter sig hejdas av genregränser: Kajsa Magnarsson, Ida Lundén och Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. Penis-attrapp, plast, nål och tråd och röstekvilibrism används i musiken.

Kvinnors musik - på väg! Del 3. Lör 26 nov 2016 kl 12:03(40 min)

"Att öva på våldtäkt" med musik av violinisten Karin Wiberg. Hanna Ohlson Nordh: Skulle jag välja astronaut eller dirigent? Tonsättare, ung kvinna eller trans? Konstmusiksystrar, ett nätverk för dig!

"Att öva på våldtäkt" med musik av violinisten Karin Wiberg. Hanna Ohlson Nordh: Skulle jag välja astronaut eller dirigent? Tonsättare, ung kvinna eller trans? Konstmusiksystrar, ett nätverk för dig!

Kvinnors musik - på väg! Del 2. Lör 19 nov 2016 kl 12:03(39 min)

Körverk tillägnat Pussy Riot. Äggen är slut, ett klimakterie-projekt för damkör. Nytt Damkapell letar fram kvinnliga tonsättare, som varken fått vår kärlek eller blivit spelade eller lyssnade till.

Körverk tillägnat Pussy Riot. Äggen är slut, ett klimakterie-projekt för damkör. Nytt Damkapell letar fram kvinnliga tonsättare, som varken fått vår kärlek eller blivit spelade eller lyssnade till.

Kvinnors musik - på väg! Del 1. Lör 12 nov 2016 kl 12:03(41 min)

Möt Louise Pollock, kvinnlig trombon-pionjär. Hur är läget för kvinnor inom konstmusik 10 år efter att P2 sände den legendariska programserien Konsten att humla? Del ett av fem. Av Birgitta Tollan.

Möt Louise Pollock, kvinnlig trombon-pionjär. Hur är läget för kvinnor inom konstmusik 10 år efter att P2 sände den legendariska programserien Konsten att humla? Del ett av fem. Av Birgitta Tollan.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".