Plånboken

55 min

När Maj-Britts make oväntat gick bort i våras fick hon överta alla försäkringar som tidigare stått i makens namn. Men Försäkringsbolaget IF gjorde på kort tid en rad fel, samtidigt som Maj-Britt genomgick en sorgeprocess. Fel fakturor skickades ut, redan betalda belopp begärdes in flera gånger och en försäkring som paret betalat för i fjorton år påstods ha varit ogiltig under lika lång tid. Vad kunde IF gjort annorlunda och vad har ett företag för etiskt ansvar då en kund befinner sig i en sorgeprocess? Försäkringsbolaget IF svarar på frågor. Plånbokens studio besöks av Christofer Laurell, ekonomie dr vid Stockholms universitet, som ska prata om begreppet Demanding Brands. Traditionellt har konsumenten ställt stora krav på företagen, men i dag kan förhållandet lika gärna vara det omvända, att företagen ställer krav på sina kunder och kräver att de ska leva på ett visst sätt, eller utföra handlingar som till exempel gynnar klimatet eller samhället. Vi fördjupar oss också i frågan varför

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".