Hitfabriken, del 1: Den svenska affärsidén

Här finns inget ljud

Under tio tisdagar får vi följa med till de svenska popverkstäderna där det skapas hits för världsscenerna. I första delen: Hur kommer det sig att svenska låtmakare drömmer om USA, men skriver hits till Slovenien, Sydafrika och Korea? Kanske har det att göra med vår förmåga att snappa upp trender och sälja dem vidare. Vi träffar Maria Marcus, låtskrivare åt miljonsäljande K-popband och pratar med musikförläggarna Pelle Lidell och Ben Malén.

De syns inte i rampljuset, men svenska låtskrivare och producenter har under de senaste femton åren mutat in en självklar plats på de stora scenerna och i toppen av försäljningslistorna. Under 2013 var inte mindre än fyra englandsettor gjorda av svenskar, och låtarna pangar inte bara framgångar i England och USA, men också i länder som Korea, Sydafrika och Slovenien.

Hur har det blivit så här? Vad beror det på? De frågorna ger sig reporter Jesper Engström ut för att försöka besvara i Hitfabriken.

Hitfabriken belönades med Stora Radiopriset 2014 i kategorin Årets Musik.

Producerat av Rundfunk Media för Musikguiden i P3.

Programmet är en repris.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".