Ett avsnitt från OBS
14 min
Alla samhällsproblem ryms i Ibsens dramer Kommuners varumärkestänkande kritiseras
Tis 29 maj 2012 kl 13:45
Ibsen tilltalade både Nazityskland och uppskattas av dagens moderna Tyskland, hör vi i ett inslag av kulturjournalisten Margaretha Flygt, som bevakat årets Theatertreffen i Berlin. Och med koppling till... vår serie "Att läsa en stad" varnar frilandsskribenten Erik Persson för att kommunernas allt ökande satsning på marknadsföring leder till ett minskat medborgerligt inflytande över stadens utveckling.

Två Ibsenföreställningar tillhörde det mest intressanta på årets Theatertreffen i Berlin, tycker Margareta Flygt.

Hör hur Ibsen länge varit populär i Tyskland – och det hos regissörer med radikalt olika politiska värderingar.

Utbrett varumärkestänkande

Och som en pendang till vår serie "Att läsa en stad" hör vi också Erik Persson reflektera kring hur varumärkestänkandet brett ut sig bland Sveriges kommuner.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".