Ett avsnitt från Medierna
35 min
Vapenbrott och fiskhyckleri
Lör 26 maj 2012 kl 11:03
Kritik mot vapendom kritiseras En kvällstidning, En 7,65 mm pistol av märket Crvena zastava och en tingsrättsdom fick i veckan hela Mediesverige att ropa vargen kommer. Ett hot mot den fria journalistiken!... Vapnet köptes ju för att visa hur lätt det är att köpa vapen i Malmö och att det är viktig journalistik. Andra debattörer har invänt att journalister inte ska ha någon särskild gräddfil förbi lagen. SvT:s VD Eva Hamilton varnar för att domen kan få konsekvenser för framtida viktig samhällsjournalistik. Pressmeddelandet har rubriken: SVT FÖRDÖMER DOMEN. Hotad på nyhetssida - prisad i matbilagan Det har varit svårt att undvika de senaste årens mat-trend på tv och i tidningar. Samtidigt har medierna börjat rapportera allt mer om vårt ansvar för planeten: inte minst för utrotningshotade arter, t ex fisk. Och ibland krockar de två trenderna - i Göteborgsposten har man den senaste tiden både rekommenderat ålen som delikatess och berättat att den är gravt utrotningshotad. Vilket ansvar har tv-kockar och matredaktioner för de råvaror de tipsar om? Och hur sköter dom det ansvaret? Det undrar vår reporter Martin Åkerblom som tittat närmare på den saken. Sex säljer PR Förra helgen presenterades en nyhet om att många unga sexexponerar sig på nätet - det handlade om nakenbilder och stripptease framför webbkamera. Lite underligt blev det när vi läste om vem som betalt den här undersökningen - det visade sig nämligen vara ett stort svenskt försäkringsbolag. Exakt vad dom har med sexexponerade ungdomar att göra fattade vi inte. Och tidigare i maj gick en företag som säljer rakhyvlar ut med en undersökning som medierna nappade på: Varannan svensk man rakar pungen! Katarina Andersson ägnade veckan åt att att ta reda på varför journalister är så sugna på sexiga nyheter. Och hur det utnyttjas av PR-konsulter.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".