Om det utbytbara jaget som varumärke Och om de papperslösas läge i Frankrike

15 min

Frilansjournalisten Isabelle Ståhl funderar över sitt eget jag som något tillfälligt och utbytbart, samtidigt som jaget blivit ett varumärke. Och under temat "Människans fötter" granskar socialantroprologen Olof Ohlson de papperslösas situation i Frankrike.

Det personliga jaget har blivit ett varumärke som saluförs på bloggar och i självutlämnande romaner. Trots att nutidsmänniskan vandrar runt i en nomadisk vikariat-tillvaro med tillfälliga anställningar, förväntas hon uppleva sig själv som ett enhetligt – och helst säljande – jag.

Isabelle Ståhl reflekterar över sin upplevelse av sitt eget jag som något tillfälligt och utbytbart.

Hör också socialantropologen Olof Ohlson om de papperslösas ställning i Frankrike, där han menar att de lever i en apartheidliknande situation.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".