Retoriska figurer i klassisk musik

8:00 min

Klassisk musik har mängder av mönster som kan vara dolda för många av oss men som andra kan berätta om. Retoriska figurer till exempel. Om sådana berättar radiosymfonikernas chefdirigent Daniel Harding i den första delen av "Interplay i P1 - dolda mönster i musiken" lördag 10 januari 2015.

- Vi använder retorik varje dag, säger Daniel Harding och konsten att övertyga behöver inte vara verbal som att försöka få komma in i på en filmvisning fast du är fem minuter sen. Den kan också vara ordlös som på teatern med gester av olika slag. På samma sätt finns det retorik inom musiken.

Ännu in på sent 1700-tal var den centrala idén att musiken skulle gestalta det som en text berättade. Harding exemplifierar med Fiordiligis aria "Come scoglio" ur Mozarts opera "Cosi van tutte" och med Mozarts 41 symfoni i C-dur, även kallad "Jupitersymfonin".

Det här är det första programmet i en serie av sådana här i P1 som handlar om rum där musiken möter annan konst och vetenskapen. Det är en radioserie i samma anda som äger rum på SR:s konserthus Berwaldhallen under säsongen 2014/2015 som Daniel Harding har tagit initiativ till.

Producent och programledare Berit Nygren.

Av upphovsrättsliga skäl är musiken i det nedladdningsbara avsnittet kraftigt förkortad.

Musik som spelats i avsnittet

  • 10.46
    Miah Persson, Sebastian Weigle, Svenska Kammarorkestern (Örebro) - Cosi Fan Tutte: Nr 14, Akt 1, "Temerari Sortite Fuori Di Questo Loco...Come Scoglio"
    Album: Un Moto Di Gioia
    Kompositör: Wolfgang Amadeus Mozart
    Bolag: BIS
  • 10.50
    John Eliot Gardiner, English Baroque Soloists (London) - Symfoni Nr 40 G-Moll Kv 550
    Album: Symphonies Nos.40 & 41 "Jupiter"
    Kompositör: Wolfgang Amadeus Mozart
    Bolag: PHILIPS
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista