Vandring - om gåendets konst och existentiella dimensioner

42 min
Kosmo handlar om kultur i rörelse och om vandrandets politiska och existentiella dimensioner.

"Konsten ska inte tvingas in i politiska fållor", säger den  brittiske konstnären Hamish Fulton. Han är född 1946 i London och utbildad på S:t Martins school of art där han sökte nya uttryck som ung konstnär. Han gick utanför dörren och tyckte att trottoaren var en utmärkt ready-made. Sedan dess har hans konstnärskap handlat om vandringar, och gående, hela tiden efter principen att inte lämna några spår, inte ta med sig något annat än fotografier och minnen. De spår vi som konstpublik kunnat ta del av är bilder med text och fotografi. Nu har Hamish Fulton varit en vandrande konstnär i över 40 år. Han har bestigit Mount Everest, gått från södra till norra Spanien, vandrat i Alaska, Kanada, USA, Japan, Australien. Och trots sin vägran att låta konsten underordna sig politiska budskap diskuterar han gärna vår bristande kontakt med naturen och globala miljöfrågor. Och han är mån om yttrandefriheten och mänskliga rättigheter. Det har också gjort Tibetfrågan till ett viktigt ämne i hans konst. Som i sitt verk 49 steg mot Dalai Lama som nu visas på Galleri Riis i Stockholm. Kosmos Cecilia Blomberg träffade Hamish Fulton under ett Stockholmsbesök och var också med i hans Slowalk vid Slussen mellan Södermalm och Gamla Stan.

Kosmos Fredriks Wadström funderar över kraften i de politiska och existentiella manifestationernas vandringar och tar oss med till Jerevan och Moskva.



Karsten Thurfjell har besökt den spanska katolska vallfartsorten Santiago de Compostela, en stad som varje år får ta emot allt fler pilgrimer, även om många idag tycks vandra av andra orsaker än de rent religiösa. I Sverige har det under senare år kommit ut flera böcker med personliga skildringar om denna pilgrimsled, men det var i Bunuels film Vintergatan från 1969, som Karsten Thurfjell för första gången uppmärksammade detta numera så populära sätt att gå.

Apropå Louis Bunuel så undrar Maria Edström varför de välbeställda människorna i hans film Borgarklassens diskreta charm med jämna mellanrum går, traskar, landsvägen fram. Ett hot om att något löst upp maktstrukturerna? Går gör man också när man förlorat allt som i Cormac McCarthys bok Vägen där hela civilisationen gått i spillror och man drar sin gamla kundvagn vägen fram likt alla på flykt undan umbäranden genom historien.

Programledare: Fredrik Wadström
Producent: Marie Liljedahl