Pisa - det globala utbildningsministeriet

20 min

Pisa-provet har förvandlats till en global maktfaktor. Organisationen OECD som står bakom provet har konstaterat att 35 av 37 tillfrågade länder uppger att Pisa är betydelsefullt eller mycket betydelsefullt för deras skolpolitik. Men allt högljuddare kritiker anser att Pisas makt utnyttjas för starkt genom att OECD lägger sig i länders interna angelägenheter. Pisa skadar skolan, anser de.

OECD:s Pisa-test har blivit en global måttstock på hur ett lands skolsystem mår och den som håller i måttstocken heter Andreas Schleicher.

Han är chef för Pisa och har kallats för hela världens skolmagister och anses vara världens mäktigaste man inom utbildning. Med Pisa-resultaten i handen reser han jorden runt för att tala om för världens regeringar vad de kan göra för att förbättra sina skolsystem.

Men kritiker som Heinz-Dieter Meyer, Ulf P Lundgren och Paul Andrews anser att Pisa utnyttjar sin makt alldeles för starkt och att Andreas Schleicher gör grova förenklingar och jämförelser mellan länder som Pisa-resultaten inte har täckning för.

Pisa-provet som görs av 15-åringar i ett 70-tal länder ger mycket värdefull information om problem i skolan, men resultaten måste användas med försiktighet, anser Magnus Oskarsson som är projektledare för Pisa i Sverige.

Trots det fortsätter OECD att bygga ut det inflytande de fått genom Pisa. Flera länder har drabbats av så kallad Pisa-chock. Dåliga resultat eller vad som påståtts vara dåliga resultat har utlöst en våg av reformer och förändringar. Samtidigt pekar utbildningsforskare som Margareta Serder på hur krångliga provuppgifter och dåliga översättningar gör bedömningar mellan länder mycket vanskliga.

I programmet medverkar Andreas Schleicher, Pisa-chef, Heinz-Dieter Meyer, professor vid State University of New York, Ulf P Lundgren, professor i pedagogik i Uppsala samt skolverkets första generaldirektör, Margareta Serder, doktor i utbildningsvetenskap och vetenskaplig ledare för skolan i Skåne, Paul Andrews, professor i matematikens didaktik vid Stockholms universitet, Stefan Hopmann, utbildningshistoriker och professor vid universitetet i Wien, Jessica Sun, lärare vid internationell skola i Xián och före detta elev i Kina, Magnus Oskarsson, lektor vid Mittuniversitetet i Härnösand och ansvarig för Pisa-provet i Sverige.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".