Dolce & Gabbana – kors, kurvor och kontroverser

54 min
Domenico Dolce (1958-) och Stefano Gabbana (1962-) kan nästa år fira trettio år som modemärket Dolce & Gabbana. Det var 1986 som denna designduo debuterade med en kollektion som de kallade för ”vere donne”, och slog fast hur deras version av riktiga kvinnor såg ut - som sexiga sicilianska änkor klädda i svart och spets med ett kors kring halsen. Att kombinera det kurviga med katolska symboler visade sig vara ett lyckat koncept. Märket är idag ett världens mest framgångsrika, ekonomiskt sett. Men med sin senaste kollektion har de hamnat i blåsväder. Temat var ”familj”, och den består enligt detta gaypar av mamma, pappa och barn. Mediestorm utbröt. Mer om modemärket Dolce & Gabbana och deras värderingar berättar vi i veckans STIL.

Fast allra mest provocerande var Dolce & Gabbanas åsikter om provrörsbefruktning som de associerade med ”syntetiska barn”, ”hyrda livmödrar” och ”sperma från en katalog”. Många reagerade på uttalandena, som först publicerades i en artikel i det stora italienska nyhetsmagasinet ”Panorama” med rubriken ”Leve den (traditionella) familjen”. Det är inte första gången ett företag trampar i klaveret. Men ska man göra en pudel eller stå för sina åsikter? Om det har vi talat med Robert Gelmanovski, varumärkes- och kommunikationsrådgvare.

Vi har också träffat religionshistoriker Christer Hedin som förklarar fascinationen med katolska symboler. Dessutom ger stylisten Nicole Walker sin syn på vad en Dolce & Gabbana-kvinna egentligen representerar. Och så har vi träffat den svensk-italienska familjen di Luca som driver matföretaget Zeta.

Veckans gäst är Daniel Lindström, modechef på tidningen Café.