Eartha Kitt fördömdes av både vita och svarta

36 min

Om Eartha Kitt, kattkvinnan som gick i exil. Med gaytenor Rickard Söderberg, tonsättarna Renée Baker och Yvette Jackson. Del 3 av 5.

Birgitta Tollans nya programserie "När vinden vänder" handlar om människor som lyckades förverkliga sig och sina musikaliska drömmar ”mot alla odds”.

Medverkar gör operasångaren och opinionsbildaren Rickard Söderberg från Malmö, dirigenten och tonsättaren Renée Baker från Chicago och ljudkonstnären Yvette Jackson från San Diego.

Citat direkt från Eartha Kitt, som skrev fyra självbiografier:

Jag är inte kall, bara litet avdomnad ibland och det beror på min barndom.

Jag har ingen ras, trosbekännelse eller färg. Jag tillhör alla!

Ett av mina motton är att inte vara rädd för mig själv, mina tankar eller mina åsikter.

Mitt liv kan summeras i sex ord: Rejected, ejected, dejected, used, accused, abused – Avvisad, utstött, nedslagen, begagnad, utpekad, skymfad.

Eartha Kitt föds som Eartha Mae Keith 1927. Hennes efternamn är en förkortning av kitten, kattunge, och hennes signum är ett speciellt kurrande läte.

Eartha Kitt växer upp under eländiga förhållanden på en bomullsplantage i en liten stad som hette North i South Carolina, i den amerikanska södern. Förmodligen är hon resultatet av en våldtäkt. Hennes mor Anna Mae är en mix av afroamerikansk och Cherokee-indiansk härkomst. Fadern är okänd för henne, förmodligen en vit farmare. Modern döper henne Eartha – av jord - eftersom bomullsskörden är bra det året hon föds.

När hon är 71 år gammal vänder vinden för Eartha Kitt då hon får reda på sin exakta födelsedatum. Hon sätter igång en rättsprocess för att få namnet på sin biologiske far. Myndigheterna målar dock över faderns namn med svart färg på födelseattesten och förvägrar på så sätt Eartha Kitt att få kännedom om honom. Dottern Kitt Shapiro skriver senare: ”De skyddade den vite mannen. De hade aldrig gått igenom allt detta besvär för att skydda en svart man”.

Kitt Shapiro skriver också: ”Att 1927 i amerikanska Södern vara en ljushudad person bland svarta, var lika fasansfullt som att vara svart bland vita. Eartha kallades ”den gula flickan” och ansågs, fastän hon bara var ett barn, för att tro att hon var förmer än andra. Eartha missbrukades, hon skymfades och blev kränkt och misshandlad både psykiskt och fysiskt.”

När Eartha Kitt är 8 år vänder vinden för henne, kanske för första gången: modern gifter sig och styvfadern förbjuder Eartha att leva tillsammans med dem eftersom hon är bi racial, alltså av s k blandras. Hon blir omhändertagen av en moster Rosa, vars släktingar dock fortsätter skymfningarna och tvingar barnet Eartha att arbeta på bomullsfälten. Kort därefter avlider Earthas mamma - modern blir dödligt förgiftad.

- Åh, jag måste vara försiktig här, förklarar afroamerikanska dirigenten och tonsättaren Reneé Baker från Chicago i programmet. Det där med identiteter och att vara sprungen ur två s k raser är fortfarande ett känsligt ämne i USA. Om Eartha Kitt hade varit ljusare, och kunnat passerat som vit, så hade hon kanske haft ett annorlunda liv. Men Eartha var inte vit nog och hade negroida drag. Jag är säker på att Eartha Kitt bar på en osäkerhet eftersom hon inte blev fullt accepterad i något läger, anser Renée Baker.

-I USA bestämmer lagen att du skall kategoriseras som svart om du har en enda droppe svart blod i dig. Sanningen är ju att ingen av oss är oblandad. Vad är en ren svart person, vad är en total afroamerikansk människa? De flesta kände inte till att Eartha Kitt var av s k blandras, eftersom svarta människor finns i många olika schatteringar, förklarar Renée Baker

Ljudkonstnären från San Diego, Yvette Jackson, ser intervjuer med Eartha Kitt på YouTube och blir nyfiken på henne.

- Eartha Kitt är originell och gåtfull, säger hon. Hennes unika sätt att kommunicera med rösten, där rytmiken går sin egen väg, hindrar inte att hon framstår som en operadiva.

- Jag ser in i hennes fantastiska ögon och hör henne säga väl avvägda ord. Och tänker: vad är det som pågår inom henne? Vilka erfarenheter har lett henne hit? Vad är upphovet till hennes mystik? frågar sig Yvette Jackson, som fascineras av starka, svarta kvinnor som inte är konforma, utan sig själva. Eartha Kitts frimodighet attraherar henne och påminner henne om artisten Grace Jones.

Under större delen av 1950- och 60-talen varvar Eartha Kitt jazz- och nattklubbsuppträdanden med filmroller och tv-underhållning. Hon spelar till exempel Cat Woman i Läderlappen, uppträder i ett hundratal länder och sjunger på ett tiotal språk, bl a svenska.

I Sverige medverkar Eartha Kitt 1962 i tv-programmet Kaskad, producerad av Åke Falck. Det belönas med Guldrosen i Montreux, som bästa underhållningsprogram.

1968 blir Eartha Kitt svartlistad i USA efter en alltför frispråkig kritik mot Vietnamkriget. Hon går i exil och lever under tio år i Paris och i London. Vinden vänder igen och i Europa växer hon som artist och i sin integritet.

Hemma i USA är det de homosexuella och transsexuella männen som håller Eartha Kitts repertoar vid liv. De köper hennes skivor och mimar till dem på scenerna.

Själv förespråkar Eartha Kitt mycket tidigt samkönade äktenskap och hon ger stödkonserter för organisationer som arbetar med HIV/AIDS-frågor. Hon blir även Unicefs taleskvinna för utnyttjade barn.

En svensk opinionsbildare i HBTQ-frågor är operasångaren Rickard Söderberg. För honom är Eartha Kitt en stor inspirationskälla.

- För henne var det självklart att fylla sitt artister med mening och budskap. Musiken var en plattform för att förändra världen. Eartha Kitt är fullständigt respektlös vad gäller rytm och ton. Hon använder hela röstens register, lågt som högt, och rör sig obehindrat mellan de olika rösterna. Hennes röst ryter och smeker. Ett helt gränslöst musicerande, säger Rickard Söderberg, vars favoritlåtar är C'est si bon och C'est Magnifique.

- Vi kan utan tvekan jämföra Eartha Kitt med operasångerskan Maria Callas. De två förändrade sina egna genrer med viljan att gestalta på eget sätt. Många gånger tycker jag Eartha Kitt rent vokalt låter vackrare än Callas gjorde på den gamla tiden. Det får vi bara acceptera. Det är ingen värdering i det. Det är bara så som det är, anser Rickard Söderberg.

Många av Eartha Kitts singlar från 50- och 60-talet är djupt sexistiska då hon är tvungen ställa upp på bilder att ligga på golvet på en djurhud med en påk i handen. Typisk rubrik är Sexy brunettes in hi fi.

- Bilderna är vidriga, säger Rickard Söderberg. Eartha Kitt blev exotiserad, som om hon vore ett freak. På den här tiden gjorde man det grövre än idag. Hon hade inte lika många val som andra artister på den tiden. Vi upplever dock inte Eartha Kitt som offer. Även om hon stoppas in i en speciell roll i en väldigt könsmaktsordnad miljö, så står hon stark på ett besynnerligt och fantastiskt sätt, anser Rickard Söderberg.

1974 vänder vinden igen för Eartha Kitt. Det blir en triumfartade hemkomst från Paris till Broadway i New York. Hon kallas nu Amerikas Älskarinna och säger själv: A man has always wanted to lay me down but he never wanted to pick me up – Män vill alltid lägga ner mig men aldrig lyfta upp mig.

Eartha Kitt vinner flera Emmy- och Tony-priser. Hon gör succé med diskolåten Where is My Man som ger henne en guldskiva. Hennes första. Och hösten 2006 är hon med i off-Broadway-musikalen Mimi le Duck.

I recensionen i New York Times står att läsa: “I föreställningen finns det endast en karaktär som är värd att nämnas: en biroll som lysande spelas av Eartha Kitt, två månader innan hon skall fylla 80 år!”

Eartha Kitt diagnostiseras med tjocktarmscancer. Den sista tiden arbetar hon aktivt tillsammans med  dottern Kitt Shapiro för att sprida kunskap om sjukdomen. De trycker upp blå band med texten Colon Cancer Awareness – Se upp för tjocktarmscancer. Eartha Kitt är en aktivist in i det sista!

Eartha Kitt dör juldagen 2008, 81 år gammal. Radiostationer över hela världen spelar då hennes anti-julsång Santa Baby.

Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan.

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.03
    Billie Holiday, Harry Edison, Ben Webster, Jimmy Rowles, Barney Kessel, Red Mitchell, Alvin Stoller - Body And Soul
    Album: Holiday For Lovers
    Kompositör: Johnny Green
    Bolag: VERVE
  • 12.05
    Eartha Kitt - C'Mon A My House
    Album: C'Mon A My House
    Kompositör: Ross Bagdasarian, William Saroyan
    Bolag: SUBURBAN SQUIRE
  • 12.06
    Eartha Kitt, Henri René - Thursday's Child
    Album: Just An Old Fashioned Girl
    Kompositör: Elisse Boyd, Murray Grand
    Bolag: ARIOLA EXPRESS
  • 12.08
    Eartha Kitt, Danny James - The Blues
    Album: Eartha Kitt Live On Broadway
    Kompositör: Duke Ellington
    Bolag: CHANT DU MONDE
  • 12.10
    Eartha Kitt - My Heart Belongs To Daddy
    Album: My Greatest Songs
    Kompositör: Cole Porter
    Bolag: RCA
  • 12.18
    Eartha Kitt - Oh John Please Don'T Kiss Me
    Album: Oh John Please Don'T Kiss Me
    Kompositör: Fred Ebb, Phil Springer
    Bolag: HHH LICENSING
  • 12.23
    Grace Jones - Walking In The Rain
    Album: Private Life: The Compass Point Sessions (2)
    Kompositör: Harry Vanda, George Young
    Bolag: ISLAND
  • 12.25
    Eartha Kitt, Danny James - I Want To Be Evil
    Album: Eartha Kitt Live On Broadway
    Kompositör: Lester Judson, Raymond Taylor
    Bolag: CHANT DU MONDE
  • 12.27
    Eartha Kitt, Sanford Gold, Egon Kjerrman - Rosenkyssar
    Album: Minns Vårt 50-Tal
    Kompositör: Åke Gerhard
    Bolag: EMI
  • 12.29
    Eartha Kitt - Just An Old-Fashioned Girl
    Album: My Greatest Songs
    Kompositör: Marv Fisher
    Bolag: RCA
  • 12.32
    Rickard Söderberg - Juditha Triumphans Devicta Holofernis Barbarie: Nr 27 Del 2, "Armatae Face"
    Album: Castrato Arias
    Kompositör: Antonio Vivaldi
    Bolag: RICKARD SÖDERBERG
  • 12.35
    Eartha Kitt - C'Est Si Bon
    Album: Something's Gotta Give
    Kompositör: Henri Betti
    Bolag: COLUMBIA
  • 12.39
    Eartha Kitt, Tony Osborne - C'Est Magnifique
    Album: C'Est Magnifique
    Kompositör: Cole Porter
    Bolag: COLUMBIA
  • 12.44
    Eartha Kitt, Bronski Beat - My Discarded Men
    Album: I'M Still Here
    Kompositör: Steve Bronski, Eartha Kitt
    Bolag: ARIOLA
  • 12.47
    Maria Callas, Georges Pretre, Franska Radions Nationalorkester (Paris) - Carmen: Nr 5, Akt 1, "L'Amour Est Un Oiseau Rebelle"
    Album: La Divina
    Kompositör: Georges Bizet
    Bolag: EMI
  • 12.50
    Eartha Kitt, Danny James - Uska Dara
    Album: Eartha Kitt Live On Broadway
    Kompositör: Trad Från Turkiet
    Bolag: CHANT DU MONDE
  • 12.54
    Eartha Kitt - Where Is My Man
    Album: Where Is My Man
    Kompositör: Jacques Morali, Bruce Vilanch, Fred Zarr
    Bolag: MEGA
  • 12.56
    Eartha Kitt - Santa Baby
    Album: Driving Miss Daisy
    Kompositör: Joan Javits, Philip Springer, Tony Springer
    Bolag: VARESE SARABANDE
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista