Augusta Lundin och Märthaskolan – Sveriges första modeunder

54 min

Svenskt mode har en gång i tiden inneburit mer ”couture” än konfektion. För det har funnits en tid då svenska kvinnor, om än de lite bättre bemedlade, klädde sig nästan lika flott som de franska. I veckans STIL synar vi några kvinnliga modepionjärer i de välklädda sömmarna, Augusta Lundin (1840-1919) och Marg von Schwerin (1899-1992). För med hjälp av nål och tråd och en brinnande entusiasm byggde de upp en sorts modeimperier i Sverige genom att erbjuda kvinnor kläder av exceptionell god kvalitet, och med hög modegrad.

För mönstren till många av deras klänningsmodeller kom direkt från de flotta modehusen i Paris, med vilka man samarbetade. Augusta Lundin hade till och med en direkt koppling till vad som kallas för världens första riktiga modehus, huset Worth i Paris etablerat 1858. Grundaren Charles Fredrick Worths närmaste man och kompanjon var nämligen en svensk man vid namn Otto Gustaf Bobergh som bistod med kapital och kunskap och organisering av rörelsen. Huset hette till och med Worth & Bobergh ett tag.

Han lämnade dock modehuset, och Paris, efter tolv år. Han fick kalla fötter när det franska kejsardömet föll, han trodde bristen på kejsarinnor att klä skulle innebära slutet för couture. I Sverige ­blev han granne med den driftiga Augusta Lundin, vars potential han genast såg. Hon hade på egen hand drivit fram en framgångsrik business. I tidningen Idun slogs det till exempel 1892 fast att: ”Augusta Lundins storartade modeetablissemang, beläget vid Brunkebergs torg, är huvudstadens förnämsta och känt över hela landet”. Augusta Lundin förstod tidigt att kvinnor vill ha unika och personligt utformade plagg, och inte bara kopior på dem som fanns i dåtidens modejournaler. Med Boberghs hjälp fick hon tillgång till likadana klänningar som de som fanns i Paris.

Även Marg von Schwerin hade goda kontakter med den franska modebranschen. 1927 grundade hon Märthaskolan i Stockholm som inte bara erbjöd avancerad undervisning i sömnad, utan även kläder att köpa. Flottast var den franska avdelningen där plagg från Paris modehus syddes upp efter originalmönster, som skolan köpte. Redan från starten kunde man där visa upp egensydda klänningar designade av Vionnet, Patou och Chanel. Men till Märthaskolan vände sig inte bara glamorösa damer i behov av tjusiga aftonklänningar. Där handlade även många yrkeskvinnor som behövde fungerande garderober. Politikern Alva Myrdal var en av dem, det första kvinnliga statsrådet Karin Kock var en annan.

Marg von Schwerins talang för mode, stil och sömnad smittade av sig på barnen. Den äldsta dotter heter Ebba von Eckermann, och nästa vecka öppnar en utställning om henne på Hallwylska museet i Stockholm – Vävda modedrömmar: från Ripsa till New York. Ebba har nämligen haft sin alldeles egna modekarriär, om även en oväntad sådan. Om det får vi höra mer om i programmet. Vi har också träffat Fadi El Khoury, mannen som ligger bakom det nya couturemärket Fadi Khoury Couture. Det grundades 2010. Han är född i Libanon, uppvuxen i Sverige och utbildad i Paris där han även har arbetat för både Alber Elbaz på Lanvin, och John Galliano hos Christian Dior. 

Veckans gäst är Lena Kvarnström, designer och tidigare lärare i design på Beckmans designhögskola i Stockholm.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".