Film i skolan - konsten att tolka rörliga bilder

45 min

När många barn och ungdomar lever sina liv via Youtube-humorister och spelfenomen som PewDiePie, finns det all anledning att undervisa i bildanalys. Den möjligheten finns men är relativt okänd.

Att svenska skolbarn får tillgång till filmpedagogisk undervisning bygger helt och hållet på att lärarna råkar känna till att verksamheten existerar. Ett sårbart men existerande faktum. Kinos reporter Sara Lundin har besökt klass 6 och 8 i en Väsbyskolan utanför Stockholm, där filmpedagogen Christina Höglund lät eleverna se klipp ur Pojktanten och Äta Sova Dö och kortfilmen Vikten av hår. Som förberedelse hade de också sett queerdramat Tomboy. Under en dag fick eleverna sedan diskutera frågor om identitet, genus och självbild utifrån dessa filmexempel.

Och så fördjupar sig Fredrik Wadström i indisk film bortom Bollywood. Härom året gjorde filmen The Lunchbox internationell succé med en lågmäld historia om en matlåda på avvägar i Bombay. En platonsk kärlekshistoria uttryckt i väldoftande lunchmat i regi av Ritesh Batra. Kino har träffat regissörerna Chaitanya Tamhane med filmen The Court och Kanu Behl som gjort Titli, två uppmärksammade filmer på internationella festivaler. Dessa två regissörer känner större samhörighet med den europiska filmtraditionen och asiatisk konstfilm än med den indiskt grälla Bollywoodmelodramen.

Djur på film är en hel vetenskap, att regissera 250 hundar var en utmaning för den ungerske regissören Kornel Mundruczo som är bioaktuell med filmen Revolten. En historia som blandar action med splatter och samhällskritik. För Saman Bakhtiari berättar han varför denna vilda genre-blandning var hans metod för att beskriva det samtida Ungern. 

Programledare: Saman Bakhtiari
Producent: Nina Asarnoj  

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".