Big Boys Gone Bananas: Kritik mot pr-byråernas makt och utstuderade metoder

20 min

-Jag hoppas få igång en debatt om pr-byråernas allt växande makt. Det säger dokumentärfilmaren Fredrik Gertten om sin kommande film "Big Boys Gone Bananas" - ett hårt angrepp på den ständigt växande pr-industrins ökande inflytande och ofta diskutabla metoder.

Fredrik Gertten kritiserar också att många journalister och politiker - även i Sverige - låter sig lockas över av pr-företagens mycket högre löner. I USA kanske tio gånger högre, i Sverige två, tre gånger.

Livsmedelsjätten Dole Food Company hade många verktyg i sin låda när den försökte stoppa Gerttens, därför väldigt omtalade, dokumentär "Bananas".

Astroturfing ett vapen bland många andra

Det räckte inte med stämningen mot det lilla skånska produktionsbolaget. Doles pr-folk försökte bland mycket annat misskreditera filmen genom så kallad astroturfing: fejkade kommentarer på webbsidor av speciellt inhyrda personer, ett 30- 40-tal.

Men de lyckades också få andra filmare att kritisera dokumentären. Ett exempel på detta är filmaren med mera David Ginsburg i Los Angeles. Hans digra.

Jämförde Bananas med tysk propagadafilm

Bland annat tycker Ginsburg att "Bananas" liknar en tysk progagandafilm från andra världskriget.

I Sverige misslyckades kampanjen, men i USA nappade medierna ofta snällt på de olika historier som spreds ut. Det är bland annat detta Gertten skildar i den kommande dokumentären, som får premiär någon gång i vinter.

Detektiver och telefonavlyssning ingår i arsenalen

Men han har också intervjuat internationella pr-företrädare, som berättar om branschens allt mer utstuderade metoder.

-Telefonavlyssning, gå igenom e-post i hackade datorer, anlita privatdetektiver. Sätten är många, och ofta illegala. Det säger till exempel, tidigare expert på psykologisk krigsföring bland annat i Afghanistan, nu expert på så kallad "strategtisk kommunikation".

KORT OM THE GREATEST MOVIE EVER SOLD

Hört också kort om Morgan Spurlocks film "POM Wonderful presents: The Greatest Movie Ever Sold". 

Filmen handlar om hur reklamen genomsyrar våra liv, ja, till och med om hur reklambyråerna tar vetenskapen till hjälp genom så kallad neuro-marketing - företag som scannar hundratals personernas hjärnor för att se vilken reklamsnutt som påverkar oss bäst, som får oss att köpa mest.

Men mest tar den upp produktplacering i tv-serier och filmer - inget nytt fenomen, men allt vanligare även detta.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista