Kan man protestera om vad som helst i musik?

Här finns inget ljud

Andra avsnittet handlar om kampsångens och protestsångens framväxt, från Joe Hill och framåt.

All musik är inte underhållning. En del manar till eftertanke, kanske till och med till motstånd och förvirring. Musik får politisk innebörd för att den ingår i ett bestämt sammanhang. Och ibland blir polariseringen mellan individer och grupper särskilt tydlig just i musik. Det är vad musikmagasinet Musik & Politik handlar om.

Hur ser den gängse bilden av en protestmusiker ut? Är det inte en svaghet att alltid behöva luta sig mot ett budskap? Hur beter man sig för att budskapet inte ska drunkna i musikaliska detaljer? Går det fortfarande att provocera, chocka, förvirra musikaliskt? Går det att protestera i dur?

Medverkande: Nike Maria Markelius och Stefan Sundström, musiker och textförfattare.

Röst: Marie Schönblom, skådespelare vid Skottes Musikteater.

Gästkrönikör: Anna Jörgensdotter, författare.

Produktion Mikael Strömberg / GiG

Mikael Strömberg tolkar ett musikaliskt manifest av Hanns Eisler (1898-1962), tysk exiltonsättare.

- Äkta och sann musik lever bara som ett ideal och kan inte längre förmedlas.

- Kulturindustrin älskar folket på sitt eget sätt, som konsumenter eller som slaktaren älskar kalven.

- Konstnären själv har blivit lakej, en anställd som man lätt kan avfärda. Med henne diskuterar man inte.

- Den sanna konsten har blivit en handelsvara.

- Av alla konstarter är musik den som är mest fjärmade från de praktiska tingens värld.

- Produktion och distribution av skräpmusik möjliggörs för den monopoliserade kulturindustrin genom ett slags lyssnandets outveckling. Med viss försiktighet kunde man säga att lyssnandet inte riktigt har följt med den snabba teknik-industriella utvecklingen.

- Det är omöjligt att sätta musikaliska former i direkt förhållande till den ekonomiska utvecklingen. Även om sådana paralleller ser ut att existera.

- Den moderna musiken har förvandlats till en laboratorieprodukt vid små halvprivata konserter som själva har laboratoriekaraktär.

- Skillnaden mellan lättare och allvarligare musik och den förskräckande övervikten för den lättare är ett väsentligt drag hos upplevelseindustrin.

- Den underhållande musiken görs ”underhållande” för att den är lätt att uppfatta, lätt att förstå, genom att den rör sig i evigt samma banor. Musik till kaffet. Musikalisk frisersalong. Musik till arbetet.

- Auran är speciell för underhållningsmusiken. Den är den unika uppenbarelsen av distans, hur nära den än må vara.

- Musiken vill få oss att tro att den befriar lyssnaren från ensamhetskänslor.

 - Å ändå är musik något mycket större än så, den är MUSIK!.

 

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.05
    Anders F Rönnblom - Gratiserbjudande
    Album: The Caviar Pizza Man Is Back
    Bolag: F-RECORDS
  • 12.13
    Dan Berglund - Allt Är Idioternas Fel
    Album: Allt Är Idioternas Fel
    Kompositör: Dan Berglund
    Bolag: BRUS & KNASTER
  • 12.17
    Sten Bergman, Thomas Mera Gartz, Bengan Dahlén, Per Bruun, Christer Bjernelind - Sorti
    Album: Lyckohjulet
    Kompositör: Sten Bergman
    Bolag: GUMP
  • 12.24
    Pj Harvey/Parish, John/Harvey, Mick/Butty, Jean Marc - Let England Shake
    Album: Uppg Sakn
    Kompositör: Pj Harvey
  • 12.31
    Billy Bragg - Joe Hill
    Album: Don'T Mourn - Organize!
    Kompositör: Trad
    Bolag: SMITHSONIAN FOLKWAYS
  • 12.42
    Joan Baez - Joe Hill
    Album: One Day At A Time
    Kompositör: Earl Robinson
    Bolag: VANGUARD
  • 12.47
    Ae - Slavsjäl
    Kompositör: Erling Riibe Ramskjell
    Bolag: Rötjut/United Stage Management Group
  • 12.52
    P J Harvey, Jean-Marc Butty - All And Everyone
    Album: Let England Shake
    Kompositör: Polly Jean Harvey
    Bolag: ISLAND RECORDS
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".