”Hurra, jag kommer att dö!”

Här finns inget ljud

Avsnitt fem handlar om musik i krig och hur soldater genom historien använder musik för att öka motivationen i strid - och som tröst.

All musik är inte underhållning. En del manar till eftertanke, kanske till och med till motstånd och förvirring. Musik får politisk innebörd för att den ingår i ett bestämt sammanhang. Och ibland blir polariseringen mellan individer och grupper särskilt tydlig i musik. Det är vad musikmagasinet Musik & Politik handlar om.

Går det att öka motivationen i strid och krig med viss sorts musik? Bär krig på en filosofisk moral som målmedvetet går att sprida och fördjupas via musikens retorik? Hur utnyttjar krigsförande enskilda, stater, makter, diktaturer, demokratier musik för att ge näring åt konflikter? Förekommer det även ideologiska strider mellan musikstilar, instrument, populära sångare, och att dessa blommar ut i krig?

Det första Anders Breivik gjorde när han fullt beväpnad steg iland på Utöya för att förverkliga sitt korståg, mot mångkulturalismens smitta, var att plugga in earphones i öronen och sätta igång den musik som skulle motivera honom om modet skulle svikta.

Ja, hur farlig är musik egentligen?

Medverkande: Peter Bryngelsson, musiker, kompositör och författare, Uje Brandelius, musiker och organisationschef för Vänsterpartiet.

Röst: Marie Schönblom, skådespelare vid Skottes Musikteater.

Gästkrönikör: Alice Kassius Eggers, författare och kulturjournalist.

Produktion Mikael Strömberg / GiG.

Mikael Strömberg skriver om Anders Breivik och musiken.

Anders Breivik är inte bara terrorist han är musikälskare också. Helst vapenskramlande operor av Richard Wagner och Giuseppe Verdi. Och svenska artisten Sagas udda nazicovers på kända låtar.

“Musiken håller mig inspirerad under träningsprocessen”, skriver han i sitt manifest. “Det här visar att han inte bara bryr sig om kultur och religion, utan har starkare kopplingar till den rasideologiska och vitnationalistiska världen än vad man tidigare trott”, säger musikforskaren Benjamin Teitelbaum.

Jag undrar: VAD i Wagners musik kan trigga överlagt massmord? De signalerande wagnerhornen? Pukorna? De decibelstinna rösterna? Maskeradkostymerna? Berättelserna?

Jag köper inte riktigt förklaringen att tredje rikets Wagner-kult skulle inspirerat Breivik. Det känns ogenomtänkt. Eller är det så simpelt, i en galen människas hjärna vid en viss tidpunkt?  

Ta operan Den flygande holländaren. Musiken 
går rakt ut i blodet, intravenöst. Bakom segelduken kan vi höra matroskörens 
och Sentas motiv. En riktig matchoopera
 som pekar fram mot Graalberättelsen. Holländaren är världens mest isolerade människa och hans hämndbegär är omättligt.

Det är en rörig historia, det här Wagnerska mandomsprovet. Förlösningstanken där kvinnans
 offer är mannens frälsning har mängder av lösa trådar. Och det innebär att
 Holländaren kan se ut lite hur som helst när den sätts upp. Ibland är han en kroppsbyggare och bor i ett isberg (jag tanker på Herzogs uppsättning på Bastiloperan). Ibland
 liknar han Schwarzenegger. Ibland en vanligt sjungande, 
gungande sjökapten.

Tillsammans med fem slavar kommer Holländaren gående genom universum. Blek och skallig likt Nosferatu knyter han näven och sjunger ut sin smärta.

Han 
svävar ovanpå vågorna och hans öde är så medlidsamt att vi till och med kan 
känna sympati för döden. 
Ja, och det ligger en viss skillnad i tyngd mellan Holländarens ”Helig balsam
lindrar mina sår”, och Sentas fjolliga ballad: ”Johå, hej! Hå, hå, johå! På
havet ses ett skepp minsann… Huj! Så stormen går! Johåhej! Huj så riggen
slår…” Snacka om omöjligt par.

Berättelsens om Flygande Holländaren bär på en mängd hemliga drömspår med de mest
 besynnerliga korrespondenser. Den dynamiska kurvan pekar uppåt som 
i en klassisk skräckfilm.

Jag undrar, varför frågade ingen Breivik varför han hade den musiken i sina hörlurar?

Och varför lyssnade Breivik till Verdis La Traviata när han riggar hemmagjorda bomber? Kanske för att det finns ett drag av dramadokumentär i Verdis musik?

Inget pekar mot att Verdi levde sina dagar som antisemit, men han levde i en uppdiktad värld full av 
blod, politiska intriger, svek, utanförskap, svartsjuka – och åter blod. Om Verdi av nån
 anledning inte valt kompositörsyrket hade han kanske blivit truppledare i 
Garibaldis armé för ett enat Italien.

Det går att höra en otäck stramhet, och politiskt styrande logik i hans blodspillaroperor. Blodet 
droppar inte ur öppna sår, det handlar mera om inre blödningar. Kvinnan i dramat, Violetta, 
befinner sig i nöjeslivets virvel bland drogade, arroganta, juckande
 varelser som lever på natten och sover på dagen.
 Så länge Camparin flödar känner hon sig inte sjuk. När hon ligger 
inför döden är det ingen som verkar bry sig.

La Traviata berättar, mellan notraderna, om dubbelmoralen, förmyndarattityden, den sociala högfärden och grupptrycket.

Visst är det möjligt att den sortens musikdramatik går att vantolka för syften utanför konsten. Som Brevik gjorde och många efter honom kommer att göra. Musik är världens bästa uppåtjack!

Mikael Strömberg skriver om Vietnamrörelsens musik.

- I Arnold Perris bok ”Music as Propaganda” drivs idén att krig bär på en moral som målmedvetet går att spridas med sångens retorik. Perris hittar spåren hos Wagner, tredje rikets Entartete Musik och sovjetisk nationalism.

Historiskt har sången fungerat som tätning i politiska och sociala sprickbildningar. Så oavsett om Bob Dylan och Joan Baeze framstår som pacifister, och Lesley Miller och Barry Sadler hyllar krigshandlingen, förstärker deras sånger krigets status quo. Det verkar som om sångernas ironi, protest, glorifierande, hemlängtan, identitet, samhörighet och pumpande adrenalin utjämnar krigets oförlåtenheter.

I boxen ”… Next Stop is Vietnam” berättas om läkaren Gary Hall på 17th Field sjukhus i en Khe, i Vietnams centrala högland. Han såg en ändlös ström av sårade och döda, och Hall menar att musiken fick honom att skingra tankarna, åtminstone tillfälligt.

Om man frågar veteraner om låten som fångar just deras Vietnam bäst, svarar de flesta 60-talshiten ”Vi Gotta Get Out of This Place” av The Animals. Egentligen handlar texten om unga människor som fastnat i en brittisk urbana slum, men har visat sig applicerbar på det vietnamesiska limbot.

Hugo Keesing har arbetat med projektet ”… Next Stop is Vietnam” sedan 1970-talets början när han höll kurser i psykologi och överlevnad för de amerikanska trupperna i Saigon. Snart hade han samlat omkring 500 singlar som besjöng kriget. Här fanns bland annat den första kommersiella protestsången, Barry McGuires ”Eve of Destruction”, som förbjöds av radioimperiet Voice of America och fördömdes av Försvarsmakten. Ungefär samtidigt lanseras ”fotbollslåten” till stöd för de militära insatserna i Vietnam, Barry Sadlers ballad till de gröna baskrarna. Låten seglade genast upp på topplistorna. Sadler var medlem i arméns Special Forces-enhet och kom att personifiera en form av nationalistisk längtan som så lätt kan förväxlas med plikt.

”Vi hade alltid beundrat de killarna, eftersom de gick upp i bergen och dalarna och gjorde ett helvete för vissa saker,” menar veteranen McKoy. ”I våra hjärtan, även om vi inte var så modiga, ville vi vara som de gröna baskrarna”. Och tillägger: ”I själva verket förlorade vi våra liv, och när vi kom tillbaka hade vi ingenting.”

 Annars skrevs utstickaren av en mörk humorist, Country Joe och hans ”I-Feel Like I’m-Fixin’-to-Die Rag” med refrängen ”HURRA, jag kommer att dö”.

Men frågan är om sensmoralen någonsin har gestaltats vassare än i Francis Ford Coppolas film ”Apocalypse” från 1979. Just när när blås och stråkar i Richard Wagners ”Valkyriaritt” brusar från en kassettbandspelare, utplånar Barry Sadlers specialstyrkor en värnlös by. En svärm av svarta helikoptrar sänder ut wagnermusik genom högtalare. Som en ironisk påminnelse om hur imperialism, våld och rasism är densamma.

Igår. Och idag.

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.03
    Igor Markevitch, Orchestre De La Suisse Romande (Geneve) - Le Sacre Du Printemps
    Album: Le Sacre Du Printemps - Nuits Dans Les Jardins D'Espagne
    Kompositör: Igor Stravinskij
    Bolag: CASCAVELLE
  • 12.05
    Alina Devecerski - Mina Vänner Med Vapen
    Album: Fi (2:2)
    Kompositör: Alina Devecerski, Christoffer Wikberg
    Bolag: FEMINISTISKT INITIATIV
  • 12.11
    ? - General Bussig
    Åke Hodell
    Verbal Brainwash
    Etikett: FYLKINGEN
  • 12.19
    Metallica - One
    Album: One
    Kompositör: James Hetfield, Lars Ulrich
    Bolag: VERTIGO
  • 12.24
    Country Joe & The Fish - I Feel Like I'M Fixin' To Die Rag
    Album: The Life And Times Of Country Joe And The Fish
    Kompositör: Country Joe Mcdonald
    Bolag: VANGUARD
  • 12.30
    Ian Smith, Åke Hodell, Sylve Sjöberg, Studio: Stockholm. Ems - Mister Smith In Rhodesia
    Album: Spirit Of Ecstasy
    Kompositör: Åke Hodell
    Bolag: FYLKINGEN
  • 12.47
    Ian Smith, Åke Hodell, Sylve Sjöberg, Studio: Stockholm. Ems - Mister Smith In Rhodesia
    Album: Spirit Of Ecstasy
    Kompositör: Åke Hodell
    Bolag: FYLKINGEN
  • 12.50
    Hansson & Karlsson - Tax Free
    Album: Monument
    Kompositör: Bo (1) Hansson, Janne Carlsson
    Bolag: POLYDOR
  • 12.57
    Panzerballett - Zickenterror
    Kompositör: Panzerballett
    Bolag: Act
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".