Susanne Ljung möter Jonny Johansson

51 min

Som chefsdesigner på Acne Studios är Jonny Johansson en av Sveriges mest framgångsrika modeskapare. Egentligen hade han tänkt bli musiker, men istället blev det mode. Hur det gick till berättar han i veckans Stil Sommar.

1996 lades grunden till Acne Studios då Jonny Johansson, tillsammans med tre vänner, bestämde sig för att bilda ett slags kreativt kollektiv vars mål var att göra allt mellan himmel och jord - reklam, film, design, inredning och mode. Inspirationen kom från Andy Warhols Factory. För det nystartade företaget började Jonny Johansson designa jeans. Tighta stuprörsjeans med röda sömmar, som snabbt blev populära. Men sedan dess har mycket hänt.

Idag är Jonny Johansson kreativ chef för Acne Studios och därmed övergripande ansvarig för modehusets kollektioner med plagg som i internationell press ofta får prefixet ”coola” – smala kavajer, vida byxor, extrastora tröjor, trenchcoats med överdrivna kragar, läderjackor och jeans. Vardagsplagg som skruvats till ett varv. Men modehuset har inte bara uppmärksammats för sin modedesign, utan också för sina ekonomiska resultat. Tidigare i år utsågs de till ”Årets företagare” av tidningen Dagens Industri. 

I veckans Stil Sommar berättar Jonny Johansson om varför man som chefsdesigner måste skrika på sina anställda, varför han lockas av det androgyna och varför alla design han gör slutar i besvikelse.

Stil Sommar är en specialserie i P1 där vi i åtta exklusiva intervjuer går på djupet med världsberömda kreatörer inom mode, design, journalistik och musik. Programledaren Susanne Ljung har tillsammans med sin redaktion rest runt i Europa, USA och Sverige för att möta personligheter som Kanye West, Robyn, Suzy Menkes, Rob Halford, Margareta van den Bosch, Johnny Johansson, Rick Owens och Kim Hastreiter.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".