Smart teknik kan motverka tågkaos

20 min

Vid Järnvägstekniskt centrum i Luleå testar man ny teknik för järnvägsunderhåll, längs spåren eller ombord på tågen. Slitage och fel kan upptäckas tidigare och minska risken för tågkaos, menar järnvägsforskare vid Luleå tekniska universitet. Programmet sändes första gången den 9 mars.

För järnvägsforskarna i Luleå var det naturligt att börja testa sina idéer längs malmbanan, på sträckan Luleå-Boden. Projektet heter e-pilot119. En hjuldetektor vid banan scannar av hur hjulen som passerar fungerar. Minsta avvikelse i rörelse och form kan förutspå värre fel, och underhåll kan förberedas innan felet blir akut. Det berättar Ulla Juntti, järnvägstekniskt centrum, och visar vetenskapsradions Björn Gunér hur utrustningen fungerar.

Men också andra system ombord på loken prövas, som kollar kontaktledningar och signalsystem. Forskningsprojektet har inte bara sysslat med tekniken, utan också med att bygga upp it-system som hjälpa järnvägens aktörer - trafikbolag, entreprenörer och Trafikverket - att agera förebyggande i underhållsfrågor.

En modell för beslutsstöd har tagits fram, och tanken är nu att söka intressera aktörerna i andra delar av landet att anamma idéerna. Ett ytterligare projekt i vår planeras till Stockholmstrakten, säger Per-Olof Larsson-Kråik, forskningssamordnare vid Trafikverket till Vetenskapsradion.

På sikt hoppas forskarna att idéerna kan spridas till hela järnvägsnätet, menar Ramin Karim, biträdande professor vid avdelningen för drift och underhåll vid Luleå tekniska universitet.

Programmet sändes första gången den 9 mars.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".