Färdigtuggad gröt från japanska mediegiganten NHK?

20 min

-Mycket färdigtuggad gröt, ibland producerad med mycket pengar. Bästa programmen handlar om utlandet, som man vågar vara kritisk mot. Sammantaget är NHK en anonym mediegigant bestående av små celler som aldrig möts. Så beskriver radiomannen Hans Schimizu Karlsson det japanska public service-företaget NHK, som han arbetat för under sjutton år. Men omdömena skiftar.

Publicerat sista nedslag i några länder med mer eller mindre okända public service-bolag handlar om NHK, Nippon Hõsõ Kyõkai, i Japan.

Och det är inte helt lätt att skapa sig en bild av denna mediejätte. I Japan kritiserar eller diskuterar man aldrig det företag man arbetar för.

Lojaliteten mot medieföretaget nummer ett

-I första hand är man lojal mot sitt företag, i andra hand journalist, förklarar Kjell Fornander - en gång Aftonbladets man i Asien, nu pr-man i Tokyo.

-Tråkiga, men enda tv-kanalerna med kvalitet, lyder hans omdöme.

Amerikansk medieforskare lyckades få insyn i NHK  

Medieprofessor Ellis Krauss i San Diego i USA är den ende som lyckats göra en grundlig genomgång av NHK publicerad i boken "Broadcasting Politics in Japan - NHK and Television News", som bygger på omfattande research och intervjuer (många anonyma) på NHK fram till slutet av 90-talet.

Public Service stödde den mäktiga byråkratin

Då fungerade NHK_s nyhetssändningar i tv  i mycket som ett stöd för det rådande samhället och inte minst för den mycket mäktiga byråkratin i Japan. Mängder av nyheter om byråkratin i faktaspäckade, inte särskilt spännande sändningar utan bilder.

Mycket var baserat på material från de omdiskuterade pressklubbarna, och presenterat så att nyheterna skulle väcka så lite konflikt som möjligt. 

Mycket har förändrats, kanske till det bättre 

-Men det har hänt väldigt mycket sen dess, säger Ellis Krauss.

-Digitaliseringen samtidigt som de privata konkurrenterna växt sig stora. NHK har däremot skurit ner sin personal ordentligt. 

Och han kan skönja flera förändringar i NHK. Som fortfarande har över 10 000 anställda och en väldigt stor administration.

Schimizu kan inte se så många förändringar 

-Fast jag känner tyvärr igen mycket av det gamla, säger Hans Schimizu Karlsson, ende svensk med ett japanskt tillnamn. Han har nu lämnat NHK efter sjutton år för dra igång ett helt annat och mindre radioprojekt:

Via ett känt universitet i Tokyo gör han radioprogram om det gamla Tokyo (Edo). En av tankarna bakom är att intressera folk för vad som hände där förr i tiden.

Radio bäst om man vill leva sig in i gamla tider?

-Och radio är det bästa mediet för detta genom att man tvingas att skapa sig sina egna bilder av ljudet, anser Schimizu.

Här kan du höra ett av hans reportage - närmare bestämt om japanska

-----------------------------------------------

(Och en annan bra bok om japanska medier är "A Public Betrayed - An Inside Look at Japanese Media Atrocities and Their Warnings to the West" av Adam Gamble och Takesato Watanabe. Den handlar mest om de japanska tabloiderna, som kommer en gång i veckan. Kända för att gräva, men - också för att mer eller mindre fejka historier...)

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".