Förskolan möter naturvetenskapen

20 min

I Skolverkets läroplan för förskolan står att barn ska utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen. Men hur kommer man längre än till att titta på myrstackar, svampar, höstlöv och blommor?

Den reviderade läroplanen lyfter fram naturvetenskap liksom kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Det har studerats i ett treårigt forskningsprojekt. 

Ett hinder på vägen är att förskolans personal ofta känner att de själva inte har svaren på barnens naturvetenskapliga frågor.

– De känner att de kan för lite, helt enkelt. Då vill man inte försöka förklara fenomen som till exempel magnetism för barnen. En stabil egen kunskapsgrund ökar så klart självförtroendet som pedagog. Men nyckeln till att våga prata naturvetenskap med barnen är förhållningssättet att "Det här tar vi reda på - tillsammans!", säger Bodil Sundberg, lektor i biologi vid Örebro universitet.

På förskolan Paletten i Örebro jobbar man mycket utifrån barnens egna teorier, vad det än handlar om.

– De får själva tänka och fundera kring frågorna, innan vi kommer med fakta, och det blir ett naturvetenskapligt sätt att arbeta, säger Evis Magnusson och Jenny Cras.

I programmet medverkar forskaren Bodil Sundberg från Örebro universitet samt barn och personal från Palettens förskola i Örebro.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".