Svensk tv-chef i Nya Zeeland: Public service-medierna måste ändras radikalt för att fortsätta att vara relevanta!

20 min

-Public service-radion och teven världen runt måste förändras i grunden om de ska ha en chans att överleva! Det anser en svensk, en gång journalistutbildad i Göteborg och på Sveriges Radio, som nu är tv-direktör på Nya Zeelands största tv-bolag.

-Skaffa partners och lär av de kommersiella bolagen! Sov med fienden och tag ställning! Och satsa på intressanta områden som klimat, ekonomi och hälsa.

-Det är vad public service-företagen måste göra för att överleva - anpassa sig, eller dö.

Var påläggskalv på Sveriges Radio 

Det hävdar svensken Eric Kearley, chef för den del av statligt ägda Television New Zealand, TVNZ, som försökt sig på olika former av public service-tv.

Eric Kearley började som journalist på Sveriges Radio. Var sedan chef där och på brittiska MTV innan han kom till TVNZ.

Sammanfattar sina tankar i liten bok

Han sammanfattar sina erfarenheter hittills från TVNZ i skriften "Staying relevant", "Förbli relevant" - med underubrik: "Nya regler för radio och tv i den digitala tidsåldern".

Fast samma dag som Publicerat träffar Eric Kearley meddelar regeringen att pengarna till hans skötebarn, enda reklamfria tv-kanalen i Nya Zeeland, TV7, försvinner 2012.

Stängningen beror mer på vem som är minister?  

Är inte det ett misslyckande?

-Delvis. Men det handlar framför allt om vem som är medieminister. Och att jag inte lyckats förklara vad vi håller på med ordentligt, tror Kearley.

Eller på att hans bok används som yxa?

Fast medieforskare Peter Thompson, som vi hörde också i Publicerat  förra veckan, är snarare inne på att public service fiender kommer att använda Kearleys skrift som tillhygge när de vill rasera den här typen av medier.

-Det är just det vi ser exempel på nu i Nya Zeeland, anser han.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".