Oladebatt och Vimmerbybråk

35 min

Sudda Ola-operation på SvT Uppmärksamheten kring att Ola Lindholms testats positivt för knark fortsätter att dominera i spalterna. Och på Sveriges television pågår nu en ”Sudda Ola-operation” - där allt som har att göra med programledaren ska bort. Trots en hängiven publik har SVT valt att stoppa de sista avsnitten av serien och vill man se de tidigare avsnitten på SvT Play möts man av beskedet att videon saknas. Till och med stillbilder har plockats bort. På SVT har man alltså agerat snabbt med retuscheringspenseln trots att Ola Lindholm nekar till att ha tagit droger och trots att det återstår flera månader tills fallet prövas i domstol. Nöjd Mattsson ber oss lita på honom I veckan kom ju analysen som alla väntat på: Ola Lindholms test visade på spår av kokainintag. I samband med det och på grund av åtalet beslöt de ansvariga utgivarna här på Sveriges radio att namnge Ola Lindholm. Men Expressen - som var först med storyn om barnprogramledaren som fastnat i ett knarktest - publicerade namn och bild redan vid första avslöjandet, två dagar efter att han stoppats utanför Råsunda. Då var kritiken stenhård från flera håll samtidigt som mycket var oklart - och Expressens Thomas Mattsson ställde inte upp på en intervju. Nu vet vi mycket mer - och har träffat en ganska nöjd Thomas Mattsson - och kritiker. Svenska Freds domänkapning till prövning Domänkapningar har blivit ett vanligt PR verktyg för aktivister och organisationer. Det är ett fräckt sätt att väcka uppmärksamhet och kan väl närmast beskrivas som en gerilla taktik på nätet. Nyligen var det Svenska Freds som mitt framför ögonen på Försvarsmakten gick och snodde Försvarsexportsmyndighetens nätadress. Och den som skriver försvarsexportsmyndigheten.se i adressfältet hamnar idag istället hos - Svenska Freds. Kraftlg kritik mot Vimmerby tidning Kraftledningar, vägar, telemaster och andra ingrepp i naturen brukar ju för det mesta väcka debatt och det har det gjort i Mariannelund där Svenska Kraftnät planerar att dra en kraftledning. Men nu anklagas Vimmerby tidning för att bedriva en partisk och oprofessionell skildring av konflikten kring kraftledningsprojektet i Mariannelund. //2011-05-26: Korr av dag för Expressens första avslöjande om Lindholm. Två, inte en, dag efter händelsen.

Musik som spelats i avsnittet

  • 11.03
    FINT TILLSAMMANS - EN VÄRLDSOMSEGLING
    Album: EN VÄRLDSOMSEGLING
    Kompositör: FINT TILLSAMMANS
    Bolag: SILENCE
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".