Teaterlegendaren Margareta Garpe om kamp, kvinnor och klass och vad hon lärde sig av tv-såpan Skilda Världar

30 min

Redan på 1970-talet som en av förgrundspersonerna inom Grupp 8 definierade hon den nya samtiden tillsammans med Suzanne Osten med pjäser som Jösses Flickor och Kärleksföreställningen. Ständigt aktuell har hon behållit sitt grepp om publik och debatt sedan dess, som dramatiker, regissör och dokumentärfilmare.

Som regissör har Margareta Garpe gjort allt från dokusåpor till Ibsen som TV-teater. Många kommer ihåg Hedda Gabler med Lena Endre och Gengångare med Agneta Ekmanner. På Dramaten satte hon 2010 upp Pygmalion med Alexandra Rapaport i rollen som Eliza.

Margareta Garpes pjäser kretsar kring frågeställningar om relationer, livsval, frigörelse och frihetens pris med kvinnor i fokus; Till Julia handlar om ett mor-dotterförhållande, Limbo, som också gjorts som radiopjäs,  handlar om missbruk, Älskar dig också om kärnfamiljen och den senaste pjäsen Hjärtats dubbla slag om frihetens villkor och tvångssterilisering i Folkhemmets 1950-tal.

Just nu går hennes uppsättning av egna pjäsen Alla dagar alla nätter på Stockholms Stadsteater med Meta Velander i rollen som åldrande moder.

Margareta Garpe har även haft styrelseuppdrag i bland annat Sveriges Radio och Svenska Filminstitutet och varit ordförande i Svenska Dramatikerförbundet.

(I arkivinslaget från Dagens Eko är det Jan-Olov Ullén som intervjuar Margareta Garpe. Det sades aldrig under intervjun. Ullén som sedermera blev chef för kanalen P1.)

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".