Instagram – modets nya maktverktyg

54 min

Instagram (2010-) har på bara fem år svischat fram och blivit en självklar del av mångas vardag, närmare bestämt 300 miljoner människors.

En hel del av dessa människor denna mobilapp, som möjliggör delning av foton, för att visa upp sin stil – kläder, skor, och smink. Mode är stort på detta sociala nätverk. Eller, det var en underdrift. Det är enormt. I veckans STIL berättar vi mer om hur modemärken använder sig av denna app för marknadsföring och om mannen bakom idén, Kevin Systrom.

Förutom gemene mans möjligheter att lägga ut bilder av sig själva och sin garderober, har Instagram även gett nya möjligheter för modemärken att visa upp produkter på bild. Den har också blivit en plattform där de själva kan brejka nyheter om samarbeten, söka efter nya modeller till reklamkampanjer och på andra vis interagera med sina följare. Många modeskapare användaren även till att visa upp andra, och mer personliga, sidor av sig själva. Den amerikanske designern Marc Jacobs är till exempel förtjust i att visa bilder där han gullar med sin hund, Neville. Löjligt söt, faktiskt. Hunden alltså. Han har för övrigt ett eget konto.

Så det är ingen tillfällighet att just ”Instagram” tilldelades årets mediepris på den amerikanska modebranschorganisation CFDA:s gala i juni, där de bästa inom mode belönas. Det är första gången en produkt får priset, det delas vanligtvis ut till en person, en väletablerad journalist, eller fotograf. Tog emot priset gjorde en av appens grundare, Kevin Systrom, som idag frotterar sig med kända mode- och modellnamn. I programmet berättar vi mer om honom.

Vi frågar oss också – eller vi frågar snarare journalisten Fredrik Wikingsson – hur viktigt det egentligen är för programledare i tv att vara aktiva på sociala medier och skaffa sig många följare. Är det så man håvar hem ring-och-rösta-priser som ”bästa programledare”? Vi har även pratat med illustratören Liselotte Watkins och stylisten Naomi Itkes som just har släppt en bok som är sprungen ur deras gemensamma frustration över att människor bara jagar sin egen spegelbild. Enligt dem tar sociala medier död på kreativiteten.

Och så har vi varit hemma hos modevetaren Lisa Ehlin som snart lägger fram sin doktorsavhandling vid modevetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Avhandlingen "Becoming Image - Perspectives on Digital Culture, Fashion & Technofeminism" handlar om hur dagens digitala bildkultur har förändrat vårt sätt att förhålla oss till bilder och till oss själva.

Veckans gäst är Anders Widlund, ansvarig för sociala medier på Röda Korset.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista