Mediemanifestationer och motaktioner i flyktingkrisens spår

34 min

Veckans program ägnas helt åt flyktingkatastrofen och den mycket speciella medievecka som varit till följd av just situationen i Europa. För de senaste tio dagarna, efter att bilden på 3-årige Alan skakade om världen, har ju frågan dominerat fullständigt i tidningar och tablåer. Tidning efter tidning har också på olika sätt manifesterat, gått ut i upprop och tagit tydlig ställning. Men det är inte hela bilden. För samtidigt finns också en stark polarisering och en kraftig motreaktion från främlingsfientligt håll. Med kampanjer som kapas och grumliga försök att krossa Alan-bildens kraft.

Medier i samling för att hjälpa flyktingar
De senaste tio dagarna, efter att bilden på 3-årige Alan skakade om oss alla, har vi ju sett hur frågan dominerat fullständigt i tidningar och tablåer. Tidning efter tidning har också på olika sätt manifesterat, gått ut i upprop och tagit tydlig ställning. Något som också mött kritik på visst håll och som väcker frågor om journalistikens roll och uppgift.

Jack Werner: ”Ingen kan vara neutral inför en pistolmynning”
Frågan om journalistikens grundvärden har aktualiserats den gångna veckan. Och vår krönikör, Jack Werner, tycker sig se att journalister efter en period av ängslighet nu återfunnit sitt fotfäste.

Strävan att så tvivel om sanningen
För tre veckor sedan, efter mediestormen som följde på vansinnesdådet på Ikea i Västerås, talade Lasse Truedson med professor Jesper Strömbäck om hur samhällsdebatten "balkaniserats" när personer samlats i bubblor i sociala medier för att stärka varandras verklighetsuppfattningar. Då var det en flyktingfientlig opinion som vann mark. Nu återvände vi till Jesper Strömbäck sedan det offentliga samtalet tagit en ny vändning. Vi frågar vad mediernas enhetliga ställningstagande när det gäller flyktingmottagandet får för konsekvenser för den redan så tydligt uppdelade offentligheten. Kan medieuppropen rentav cementera bubblorna?

Trollens kamp för att smutsa ner bilden av Alan
I veckan har vi sett hur just bilden på Alan hamnat mitt i den här dragkampen mellan två bubblor. Grumliga anklagelser om manipulation har såtts för att sprida tvivel över bildens kraftfulla budskap. Är bilden verkligen sann, och vad är det för historia som den egentligen berättar? Vår reporter Johan Cedersjö ringde upp Sveriges mest idag prisade pressfotograf, Paul Hansen, ute på jobb i Ukraina. En fotograf som också har många egna erfarenheter av hur politiska kampanjer ibland riktar in sig på just kraftfulla bilder.

Kapade tidningskampanjer
Det är inte bara när det gäller bilden som det just nu pågår en intensiv dragkamp om vilken verklighetsbeskrivning som ska gälla. Det blir också tydligt om man tittar närmre på hur de hashtags som tidningarna lanserat fylls med innehåll – från två motsatta håll, samtidigt. Med hjälp av ett särskilt program kan kommunikationsbyrån Intellecta mäta vilka grupper som skriver om vad på svenska twitter. Vi träffade deras strategichef Hampus Brynolf i veckan för att prata om mediernas hashtag-kampanjer när det gäller flyktingfrågan och hur dom har landat. Och så pratar med statsvetaren Marie Demker om den svenska flyktingopinionen och mobilisering. Reporter: Therese Rosenvinge

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista