Spår efter Jussi - Jussi Björling på skiva

Här finns inget ljud

Spåren efter Jussi förskräcker aldrig - tvärtom! En röst av sån enastående kvalitet som Jussis lät alltid mer eller mindre fantastiskt.

Som tur är finns det gott om spår! Harald Henrysson - som forskat åtskilliga år i ämnet "Jussi Björling"- säger i andra upplagan av i sin egen "Jussi Björling Phonography" att det handlar om cirka 700 nummer av varierande längd - därav 38 (!!) kompletta operor. Så sent som 2010 utkom i Kanada en cd-box med radioinspelningar i USA och Sverige från åren 1937-60.

Spåren efter Jussi förskräcker aldrig - tvärtom! En röst av sån enastående kvalitet som Jussis lät alltid mer eller mindre fantastiskt. Vad var det tenorkollegan Luciano Pavarotti brukade säga om Jussi? "Jämför mej inte med honom - han var ju omänsklig"!

Omänskligt bra alltså! Och det är inte svårt att hålla med honom!

Så när undertecknad fick uppdraget att göra ett skivprogram om Jussi kändes det som att gå in i godisbutik och välja sitt favoritgodis. Efter tips från just Harald Henrysson finns exempelvis Jussis debut 1939 på Covent Garden-operan i London: Jussi - 28 år vid tillfället - sjöng Manrico i Verdis "Trubaduren" med en både lyrisk och dramatisk hetta som fick publiken att tända till på allvar i den berömda strettan där Jussi levererar några fantastiska höga c:n!

Upptagningen är av ganska dålig kvalitet men trots det framstår Jussis insats som magisk!

Debuten på Covent Garden var alltså en succé, men trots det skulle det dröja 21 år innan Jussi kom tillbaka till teatern: då som Rodolphe i "Bohème" - en föreställning som Jussi genomförde trots ett krånglande hjärta strax innan ridån skulle gå upp och trots att läkaren som undersökte honom bestämt avrådde!

Spåren efter Jussi innehåller även - bland mycket annat - en underbar inspelning av Beethovens romans "Adelaide" tillsammans med mångårige ackompanjatören Harry Ebert och en av August Södermans ballader - "Trollsjön"- som Jussi sjunger med en okonstlad enkelhet i kombination med en brinnande intensitet tillsammans med Kungliga Hovkapellet únder Nils Grevillius - den senare en nära vän och trogen medmusikant genom alla år.

Jag kunde heller inte motstå kärleksduetten ur "Madame Butterfly" med den fullständigt oemotståndliga Victoria de los Angeles, som om Jussis röst sa att den var "mycket, mycket vackrare live än på skiva".

Det råder inget tvivel om att Jussis Björlings röst kommer att fortsätta att berika våra liv framöver. Och då hoppas man naturligtvis att även det uppväxande släktet inser vilken fantastisk sångare Jussi Björling var. Må hans röst leva i evighet.....

Ett program av Tom Sandberg

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista